چگونه از بروز «سینوزیت» پیشگیری كنیم؟



 

 

چگونه از بروز «سینوزیت» پیشگیری كنیم؟

 

 

سینوزیت، ورم و التهاب مخاط پوشاننده سینوسهای اطراف بینی در اثر عوامل مختلف است.

به گزارش سرویس بهداشت و درمان ایسنا، در حالت عادی ترشحات داخل سینوسها به درون فضای بینی تخلیه می شود و در هنگام ابتلا به سرماخوردگی و حساسیت و یا تحریک توسط آلوده کننده های محیطی، سینوسها ملتهب شده و در تخلیه ترشحات خود دچار مشکل می شوند. این وضعیت می تواند باعث احتقان و سپس عفونت سینوس شود.

در هر حال اگر غشاء مخاطی پوشاننده حفره بینی و سینوسها متورم شوند می توانند باعث انسداد در مسیر خروج ترشحات مخاطی شده و در سینوسهایی که ترشحات آنها نتوانند تخلیه شوند، امکان رشد باکتریها و قارچها بیشتر می شود.

به گزارش پایگاه اینترنتی مدگورو، اکثر سرماخوردگی ها که عامل آن یکی از ویروسهای ایجاد کننده سرما خوردگی هستند و باعث گرفتگی بینی می شوند، بعد از چند روز برطرف می شوند اما اگر سینوسها ملتهب شوند علائم دیگری مانند سردرد و یا تورم دردناک صورت ممکن است ایجاد شود. ممکن است از زمان شروع سینوزیت چند روز گذشته باشد که به آن سینوزیت حاد می گوییم و یا ممکن است یک مشکل طولانی مدت باشد و بدون درمان هیچوقت بطور کامل برطرف نشود که در این حالت به آن سینوزیت مزمن می گوییم. در كشور انگلیس سینوزیت حاد شایع است و در حدود سه نفر در هر هزار نفر را مبتلا می کند. سینوزیت مزمن شیوع کمتری دارد و یک نفر از هر هزار نفر به آن مبتلا می شوند.

علامت اصلی سینوزیت دردهای ضربان دار و احساس فشار در صورت است که با خم شدن به جلو بدتر می شود. سینوزیت پیشانی باعث درد در بالای ابرو می شود و پیشانی در هنگام لمس ممکن است دردناک باشد. سینوزیت فکی باعث درد در فک فوقانی و دندانها و گونه می شود و ممکن است با درد دندان اشتباه شود.

عود مجدد گرفتگی بینی بعد از برطرف شدن علائم سرماخوردگی، ترشحات سبزغلیظ یا زرد از بینی، علائم سرماخوردگی که به درمانهای معمولی جواب نمی دهد و بوی بد و دائمی در بینی از علائم دیگر بیماری هستند. همچنین سینوزیت می تواند باعث تب بالا، ضعف، احساس خستگی، از بین رفتن حس چشایی، بویایی و سرفه های خلط دار شود که هنگام شب تشدید می شوند.

استنشاق دود سیگار یكی از عوامل مهم در بروز سینوزیت است. هم چنین هر عاملی که باعث التهاب و آزردگی مخاطی بینی به مدت طولانی و در نتیجه تورم مخاطی شود، باعث بروز سینوزیت مزمن می شود.

سیگار کشیدن و حتی در معرض دود سیگار بودن، مانند کودکانی که والدین سیگاری دارند، فرد را مستعد ابتلا به سینوزیت می کند.

برای اینکه در هنگام ابتلا به سرماخوردگی و یا حملات حساسیت به سینوزیت دچار نشوید باید سینوسهای خود را در این مواقع مرتب پاک کنید. همچنین توصیه می شود:

از داروهای ضد احتقان خوراکی و یا قطره یا اسپری ضد احتقان بینی (برای دوره کوتاه) استفاده کنید.

مرتب بینی خود را از ترشحات پاکیزه کنید.

مقادیر زیادی آب بنوشید تا ترشحات بینی شما رقیق بماند.

از مسافرتهای هوایی در مواقع ابتلا به سرماخوردگی و حساسیت پرهیز کنید و اگر مجبور به این کار هستید از اسپریهای ضد احتقان قبل از بلند شدن هواپیما استفاده کنید تا از انسداد سینوس و عدم تخلیه ترشحات آن جلوگیری شود.

اگر مبتلا به حساسیت هستید از چیزهایی که باعث تحریک شما و شروع حساسیت و علائم آن می شود اجتناب کنید و در صورت ابتلا به حساسیت از آنتی هیستامین و اسپری بینی برای کنترل آن استفاده کنید.

هوای منزل را مرطوب نگهدارید.

از حیوانات خانگی دوری کنید.

در صورت داشتن آلرژی، یک دوره درمان ضد آلرژی بصورت تزریقی استفاده شود.

مصرف سیگار و الكل را قطع کنید..... /  گزارش : خبرگزارى ايسنا

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------