ستاره‌هاي المپيك دنياي حيوانات



المپيك زماني براي تجليل از سريع‌ترين و قوي‌ترين انسان‌هاي جهان بوده، اما اتحادیه بین‌المللی حفاظت از طبیعت به معرفي المپيكي‌هاي حيات وحش از يوزپلنگ‌ها تا قارچ‌ها پرداخته كه از جهت توانايي، بهترين عملكردهاي انساني در برابر آنها به چشم نخواهند آمد.

ستاره‌هاي المپيك دنياي حيوانات

مانند ورزشكاران المپيك، ‌حيوانات در حيات وحش بايد براي دستيابي به جايزه بقا هر روز به نمايش توانايي‌هاي خارق‌العاده ورزشي بپردازند.

در اين جا به معرفي برخي از مدال‌داران المپيك 2012 حفاظت از طبیعت پرداخته شده است.

- دو سرعت

يوزپلنگ‌ها مي‌توانند در سرعت‌هاي 112 كيلومتر در ساعت و بالاتر در دوهاي كوتاه‌مدت بدوند كه اين امر آنها راه به سريع‌ترين حيوانات زمين تبديل كرده است. در مقايسه اوسين بولت، قهرمان دو جامائيكايي باسرعت دويدن 44.7 كيلومتر در ساعت سريع‌ترين انسان جهان محسوب مي‌شود. به لحاظ تئوري انسان‌ها از قابليت دستيابي به سرعت 64 كيلومتر در ساعت برخوردار بوده اما هنوز به ركورد سرعت يوزپلنگ‌ها نخواهند رسيد.

- پرش ارتفاع

اتحادیه بین‌المللی حفاظت از طبیعت با در نظر گرفتن اندازه بدن به سنجش قابليت پرش در حيوانات مي‌پردازد. با اين مقياس، ‌يك حشره كوچك موسوم به فراگ‌هاپر، ركورد بلندترين پرش را در جهان در اختيار دارد. اين حشره مي‌تواند 115 برابر طول بدن خود بپرد در حاليكه در انسان اين ركورد كمي بيشتر از 22.45 متر است. اين ميزان تنها 1.25 برابر خاوير سوتومايور، صاحب ركورد بلندترين پرش دنياي انسانها است.

- وزنه‌برداري

برنده اتحادیه بین‌المللی حفاظت از طبیعت در اين رشته يك سوسك rhinoceros (Megasoma elephas) بوده كه مي‌تواند 30 برابر وزن خود وزنه بلند كند. در مقايسه سنگين‌ترين وزنه‌اي كه توسط انسان از زمين بلند شده، 263.5 كيلوگرم است. وزن وزنه‌برداري كه اين ركورد را زده است در سال 2007، 152 كيلوگرم بوده، يعني وزنه وي، دو برابر وزن اين ورزشكار نيز نبوده است.

- تیراندازی

ماهي تيرانداز كوچك (Toxotes microlepis) مي‌تواند حشرات زميني و ديگر حيوانات كوچك را با ضربه آب پرتاب شده از دهان خاص خود بزند.

- مشت‌زني

فصل جفت‌گيري براي خرگوش اروپايي(Lepus europaeus) در بهار به اوج خود رسيده كه به آن «ديوانگي مارس» نيز گفته مي‌شود. در اين فصل خرگوشهاي ماده به سنجش ميزان قدرت بدني خرگوشهاي نر با مشت‌زني به آنها پرداخته و از آنجايي كه ماده‌ها از نرها بزرگتر هستند، تنها گونه‌هاي قدرتمند مي‌توانند شانس تاثيرگذاري بر گونه‌هاي ماده را براي جفت‌گيري داشته باشند.

 - ژيمناستيك

در جهان حيوانات، به سختي مي‌توان ميمونهاي دست دراز گيبون را با سرعت بالاي آنها شكست داد. گيبونهاي پر سرعت در اطراف باغ‌وحش چيانگ ناي تايلند زندگي مي‌كنند.

- تيراندازي

ميوه‌هاي درخت گل حناي هيماليا (Impatiens glandulifera) به شكل انفجاري شكفته شده و دانه‌ههاي خود را تا مسافت حدود هفت متري پرتاب مي‌كنند. هر گياه به عنوان يك تولید کننده بذر پرکار حدود 2500 دانه توليد كرده و شيوه انتشار آن به گياه در استعمار مناطق جديد كمك مي‌كند. اين گياه بومي هيماليا بوده اما به تابعيت اروپا و مناطق ديگر درآمده و به عنوان يك نمونه تهاجمي با گياهان ديگر رقابت مي‌كند.

- پرتاب وزنه

پرنده هما (Gypaetus barbatus) كه همچنين به لاشخور ريش‌دار مشهور بوده، يكي از بزرگترين لاشخورهاي دنياي قديم است. اين پرنده مدال اتحادیه بین‌المللی حفاظت از طبیعت را در رشته پرتاب وزنه از آن خود كرده چرا كه استخوانهاي بزرگ را از ارتفاعات بسيار زياد پرتاب كرده تا با در هم شكستن آنها بتوانند مغز استخوانها را بخورد.

- مراسم افتتاحیه

اگر بخواهيم مهمان ويژه‌اي را براي مراسم افتتاحيه المپيك حيوانات دعوت كنيم، قارچ زئوس المپ بوده كه در كوههاي المپ خانه دارد. اين قارچ بر روي ريشه‌هاي مرده درخت كاج رشد كرده و اخيرا در منطقه ديگري در جنوب بلغارستان در نزديكي مرز يونان كشف شده است./ایسنا

ستاره‌هاي المپيك دنياي حيوانات

ستاره‌هاي المپيك دنياي حيوانات

ستاره‌هاي المپيك دنياي حيوانات

ستاره‌هاي المپيك دنياي حيوانات

ستاره‌هاي المپيك دنياي حيوانات

ستاره‌هاي المپيك دنياي حيوانات

ستاره‌هاي المپيك دنياي حيوانات

ستاره‌هاي المپيك دنياي حيوانات

ستاره‌هاي المپيك دنياي حيوانات

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------