پَهکامیونکوپتر، جدیدترین خودروی پرنده



اخبارعلمی - پَهکامیونکوپتر، جدیدترین خودروی پرنده

وقتی کسی از خودرو پرنده حرف می‌زند، معمولا تصویری از یک خودرو اسپرت کوچک به ذهن متبادر می‌شود. اما نظرتان راجع به وسیله‌ای که ترکیبی از کامیون، پهپادهای هشت پره و بالگرد بلک‌هاوک است چیست؟

 وقتی کسی از خودروی پرنده حرف می‌زند، معمولا تصویری از یک خودرو اسپرت کوچک به ذهن متبادر می‌شود که بال‌هایی به اطراف بدنه آن وصل شده است. اما نظرتان راجع به ترکیب کامیون، پهپادهای هشت پره و بالگرد بلک‌هاوک چیست؟ این دقیقا ابزاری است که شرکت Advanced Tactics of El Segundo به دنبال ساخت آن است: وسیله نقلیه‌ای عمود پرواز (VTOL) که هدایت آن به شکل خودکار انجام می‌شود، و انعطاف‌پذیری بیشتری در انتقال زخمی‌ها، جابه‌جایی محموله‌ها و پشتیبانی نیروهای ویژه فراهم می‌آورد.

انتقال هوابرد سربازان زخمی از میدان نبرد به بیمارستان در «ساعت طلایی» بین زخمی شدن و درمان، شانس زنده ماندن افراد را به میزان چشمگیری افزایش می‌دهد. اما مشکلی در این میان وجود دارد: بالگردها تنها می‌توانند در مناطق باز و زمین‌های هموار فرود آیند که گاه کیلومترها از محل مورد نیاز فاصله دارد.

این دقیقا جایی است که AT Black Knight Transformer وارد میدان می‌شود. شوالیه سیاه عنوان نخستین هواپیمای عمود پرواز جاده‌روی دنیا خواهد بود که می‌تواند نزدیک به جایی که مورد نیاز است فرود آید، و سپس باقی راه را روی زمین طی کند. این وسیله را می‌توان یک آمبولانس هوایی اقتصادی، یا هواپیمای ترابری برای پشتیبانی از سربازان به حساب آورد که فضای درونی آن با بالگردهای بلک‌هاوک قابل مقایسه است.

با این وجود، این وسیله متعلق به آینده است. به گفته مسئولان شرکت Advanced Tactics، در حال حاضر نمونه اولیه این وسیله پرنده نخستین آزمایش‌های رانندگی خود را پشت سر گذاشته است؛ و ماه آینده نیز نخستین پروازهای آزمایشی آن صورت خواهد گرفت.

زمانی‌که AT Black Knight Transformer عملیاتی شود، موتورهای گازوئیلی آن قادر خواهند بود 453 کیلوگرم بار یا 5 مسافر را با سرعت 463 کیلومتر بر ساعت، با حداکثر برد 241 کیلومتر جابه‌جا کنند. روی زمین، این وسیله قادر است 726 کیلوگرم بار یا 8 مسافر را با سرعت 110 کیلومتر بر ساعت جابه‌جا کند.

فناوری پرنده جدید بر مبنای ترکیب توانایی‌های بالگردهای چند پره با موتور خودرو کار می‌کند. به گفته سازندگان، ایده اصلی تولید وسیله‌ای است که نه تنها ساده، قابل اطمینان و با طراحی ماژولار باشد؛ بلکه بتواند به شکل خودکار هدایت شود تا احتمال به خطر افتادن زندگی خلبان وجود نداشته باشد. برای آنکه ویژگی طراحی ماژولار حاصل شود، اتصال موتورها به پره‌ها به شکل مستقیم و با استفاده از ابزارهای عادی (که در هر مغازه‌ای پیدا می‌شود) انجام شده است؛ تا بتوان در صورت نیاز تعویض قطعات را در میدان نبرد نیز انجام داد.

طراحی پره‌ها نیز بر اساس بالگردهای چند پره انجام شده تا چیدمانی ساده و پایدار، بدون نیاز به پره دم یا اتصالات پایداری پیچیده ایجاد شود. کنترل وسیله با استفاده از سامانه رایانه‌ای بازخوردی پر سرعتی انجام می‌شود که امکان کنترل موتورها را در مواقع اضطراری نیز فراهم می‌آورد.

روی زمین، ماژول موتور روی بدنه تا می‌شود و به این ترتیب عرض مناسب برای عبور وسیله در هر جاده‌ای فراهم می‌شود. همچنین محفظه بار بر اساس نوع ماموریت قابل تعویض است. سیستم تعلیق خودکار وسیله نیز از انتقال لرزش‌های ناشی از حرکت چرخ‌های بزرگ وسیله روی زمین به بدنه جلوگیری می‌کند.

اخبار,اخبارعلمی,جدیدترین خودروی پرنده

اخبار,اخبارعلمی,جدیدترین خودروی پرنده

اخبار,اخبارعلمی,جدیدترین خودروی پرنده

اخبار,اخبارعلمی,جدیدترین خودروی پرنده

اخبار,اخبارعلمی,جدیدترین خودروی پرنده

اخبار,اخبارعلمی,جدیدترین خودروی پرنده

اخبارعلمی - خبرآنلاین

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------