رنگین‌کمان آتشین، پدیده‌ای کم‌نظیر که فقط تابستان‌ها ظاهر می‌شود +تصویر



اخبار,اخبارعلمی,رنگین‌کمان آتشین

اخبارعلمی - رنگین‌کمان آتشین، پدیده‌ای کم‌نظیر که فقط تابستان‌ها ظاهر می‌شود

ماه‌های خرداد و تیر بهترین زمان برای مشاهده رنگین‌کمان آتشین است، نوعی هاله خورشیدی که وقتی خورشید ارتفاع بالایی از افق داشته باشد قابل رویت می‌شوند.

این روزها گزارش‌های متعددی از مشاهده هاله‌ای رنگین‌کمانی در اطراف خورشید از اطراف نیم‌کره شمالی زمین دریافت می‌شود. این هاله عظیم که هفت‌رنگ و موازی افق است، کمان افقی نام دارد و اغلب در فصل تابستان ظاهر می‌شود.

این تصویر از کمان افقی ( circumhorizon arc) را خلبانی به نام میخاییل آناستاسیو در ارتفاع ۲۰هزار پایی بر فراز سنگاپور گرفته است.

اخبار,اخبارعلمی,رنگین‌کمان آتشین

همان‌طور که در این تصویر مشخص است، در اطراف خورشید دو هاله دیده می‌شود، یکی هاله کوچک‌تر ۲۲ درجه که به خاطر شکست نور در بلورهای شش‌وجهی یخ ایجاد می‌شود و دیگری هاله بزرگ‌تر ۴۶ درجه که هاله افقی نامیده می‌شود.

هاله افقی را به‌خاطر رنگ‌های آتشین آن، رنگین‌کمان آتش نیز می‌گویند ولی برخلاف اسمی که برایش انتخاب کرده‌اند، نه ربطی به رنگین‌کمان دارد و نه ربطی به آتش! این پدیده جوی به‌خاطر شکست پرتوهای نور خورشید در بلورهای یخ صفحه‌ای موجود در ابرهای سیروس ایجاد می‌شود و هندسه آن طوری است که ارتفاع خورشید باید بیش از ۵۸ درجه از افق باشد. به دلیل همین ارتفاع بالای خورشید است که این نوع از هاله خورشیدی اغلب در تابستان‌ها خصوصا در ماه‌های خرداد و تیر گزارش می‌شود.

اخبارعلمی - خبرآنلاین

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------