10 توصيه به پشت ميز نشين ها



 

 

فارس: پژوهشگران مي گويند احتمال بروز چاقي در افرادي كه بيشتر از 7 ساعت از وقت روزانه شان را در پشت ميز مي گذرانند، چهار و نيم برابر بيشتر از سايرين است.

ميز شما مي تواند دشمن جان تان باشد. اين را محققاني مي گويند كه نتايج برخي تحقيقات آنها نشان مي دهد پشت ميزنشيني، يكي از مهم ترين عوامل ابتلا به اضافه وزن و چاقي است.

استرس، بيماري هاي مفصلي و خيلي از بيماري هاي ديگر هم از جمله عوارض پشت ميز نشيني به شمار مي روند. اما اگر در هر صورت به خاطر شغل و حرفه تان مجبوريد ساعات زيادي از روز را پشت ميز كار بگذرانيد، توصيه محققان اين است كه با رعايت 10 نكته زير، بيشتر به فكر سلامت تان باشيد و جلوي بيماري هاي ناشي از پشت ميزنشيني را بگيريد.

در وضعيت مناسبي بنشينيد. اگر بدن شما در حال نشسته يا حتي ايستاده، وضعيت مناسبي نداشته باشد، قطعاً پس از مدت كوتاهي استرس به سراغ تان خواهد آمد. يكي از راه هاي فرار از استرس هم پرخوري است و نتيجه پرخوري هم چيزي نيست، جز چاقي.

از سوي ديگر، وضعيت نامناسب بدن براي مدت طولاني سبب آسيب مفاصل و دردهاي منطقه اي مي شود. بنابراين پژوهشگران آمريكايي بهترين وضعيت بدن را در حالت نشسته براي ساعات طولاني، اين طور عنوان كرده اند:

طول كفي صندلي بايد به اندازه اي باشد كه از نشيمن گاه تا زانوي شما به طور كامل روي آن قرار گيرد.

صندلي تان بايد حتماً تكيه ها داشته باشد تا بتوانيد كمرتان را به آن تكيه دهيد. در غير اين صورت بهتر است صندلي تان را به ديوار بچسبانيد و از ديوار به عنوان تكيه گاه استفاده نماييد.
هنگام كار با كامپيوتر بايد مچ و ساعد دست تان در يك راستا قرار داشته باشند و براي جلوگيري از درد مفاصل مچ دست، نبايد مدام آنها را خم و راست كنيد.

هنگام كار با كامپيوتر بايد سر و گردن تان مستقيم و رو به روي مانيتور قرار داشته باشد. در غير اين صورت و با خم نگه داشتن سر و گردن تان به مدت طولاني به طرفين، دچار گردن درد خواهيد شد.


به منظور پيشگيري از گردن درد، بهتر است هر چند دقيقه يك بار، چند ثانيه ورزش هاي مناسب براي گردن را انجام دهيد و گردن تان را به طرفين بچرخانيد.

هنگام نوشتن يا كار با كامپيوتر، آرنج خودتان را در نزديك ترين حالت به بدن قرار دهيد؛ آن هم در وضعيت 90 يا 120 درجه.

سعي كنيد موقع انجام كار، بازوها و شانه هاي تان را در وضعيتي كاملا راحت قرار دهيد و آنها را خيلي بالاتر يا پايين تر از سطح ميز كارتان نگذاريد.

كف پاهاي تان بايد كاملا چسبيده به زمين باشد و اگر صندلي تان بلند است و پاهاي تان به زمين نمي رسد، بد نيست از يك زيرپايي استفاده كنيد.

بهتر است كه كفي و تكيه گاه صندلي تان فوم دار باشد، نه چوبي يا آهني. اين طوري فشار كمتري به كمرتان وارد مي شود و ديرتر خسته مي شويد.

هر چند دقيقه يك بار، از جاي تان بلند شويد و چرخي بزنيد. براساس نتايج تحقيقاتي كه در مجله مايوكلينيك به چاپ رسيده، بدن هر فرد تنها 20 دقيقه مي تواند تحمل قرار داشتن در يك وضعيت ثابت را داشته باشد.

بنابراين بهتر است كه هر 15 تا 20 دقيقه يك بار، از جاي تان بلند شويد و براي 30 ثانيه كمي قدم بزنيد يا بدن تان را كش و قوس بدهيد.

حركات تكراري انجام ندهيد. تكرار مداوم يك حركت (مانند جواب دادن به تلفن) مي تواند آزاردهنده و استرس آور باشد. به همين خاطر بهتر است كه در صورت امكان و اگر ضرورتي حس نمي كنيد، كارهاي تكراري انجام ندهيد يا نوع كارتان را عوض كنيد.

براي مثال به جاي خم و راست كردن مداوم دست تان براي پاسخ گويي به تلفن ها، از يك هدفون استفاده كنيد و تلفن هاي شخصي تان را به ساعات يا روزهاي خلوت تان اختصاص دهيد.

مانيتور كامپيوتر خودتان را در وضعيت مناسبي قرار دهيد تا چشم يا مفاصل گردن تان اذيت نشوند. وضعيت مناسب يعني اينكه مانيتور درست روبه روي شما به فاصله 50 سانتي متر از چشم تان قرار داشته باشد و رو به پنجره هم نباشد تا انعكاس نور بيرون روي مانيتور، چشم هاي شما را اذيت و خسته نكند.

در ضمن، بد نيست كه براي جلوگيري از خشكي يا سوزش چشم، مدام به صفحه كامپيوتر زل نزنيد و هر 15 دقيقه يك بار، دست از كار با كامپيوتر بكشيد.

به منظور خم شدن كمتر گردن تان هنگام تايپ كردن، بهتر است كه از وسيله اي براي نگهداري كاغذها در كنار صفحه كليد استفاده كنيد.

براي اينكه به آلرژي يا ساير بيماري هاي عفوني مبتلا نشويد، بايد هر روز صفحه كليد، مانيتور، سطح ميز، تلفن يا هر وسيله ديگري كه روي ميزتان قرار دارد را گردگيري كنيد و هفته اي يكبار هم آنها را ضدعفوني نماييد. باكتري هاي روي ميز مي توانند جدي ترين تهديد براي سلامت شما به حساب بيايند.

ميز خود را هميشه مرتب نگه داريد و اجازه ندهيد كه آشفته و درهم برهم شود. شلوغي ميز كار باعث خستگي زودرس و استرس 40درصد از كارمندان آمريكايي است و يكي از عوامل اتلاف وقت كاري، در تمام اداره هاي دنيا به شمار مي رود.

ميز كار خود را تبديل به ميز غذا نكنيد. قرار دادن خوراكي هاي رنگارنگ و پركالري روي ميز كار، اشتهاي شما را به غذا خوردن افزايش مي دهد؛ حتي اگر گرسنه نباشيد. شما مي توانيد براي حفظ سلامت و تناسب اندام خود، به جاي چيپس و پفك و شكلات، كمي ميوه خشك يا انواع مغزها را درون كشوي ميزتان نگهداري كنيد.

ميزتان را زيبا كنيد. زيبا بودن ميز كار يكي از عوامل افزايش دهنده انگيزه كاري و لذت بردن از ساعات كار است. شما مي توانيد با قرار دادن عكس يكي از اعضاي خانواده خود يا حتي يك گلدان كوچك روي ميز، فضاي كاري تان را كاملا عوض كنيد.

وقت ناهار يا زمان برگشتن به خانه، بهترين فرصت براي پياده روي يك فرد پشت ميزنشين است. پس تنبلي را كنار بگذاريد و براي حفظ سلامت و روان تان، كمي پياده روي را به فهرست كارهاي روزانه خود اضافه كنيد.... / تحلیل  : عصر ایران

 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------