10 نکته شگفت‌انگيز در خصوص نفت



 

 

نفت

 

 

 

رابطه انسان با نفت درست مانند طلا، به قرن‌ها پیش بازمي‌گردد. نفت که در ابتدا براي گرما و نور از آن استفاده مي‌شد امروزه به خون حياتي ملل صنعتي تبديل شده است.

به گزارش واحد اطلاع رساني شركت نفت و گاز پارس، يک بانک سوئدي به نام کارنرجي (Carnergie) اخيراً نکات جالبي را در خصوص نفت منتشر نموده است که بد نيست شما نيز از آنها مطلع شويد.

اولين توليد نفت در جهان: اولين توليد نفت در جهان به سال 327 باز مي‌گردد، زمانيکه مهندسين چيني از خطوط لولة‌ بامبو براي حفاري در 240 متري زير سطح زمين به منظور استخراج قطره‌هاي نفت استفاده مي‌کردند. کارنرجي همچنين اشاره مي‌کند که  در آن زمان، ‌ نفت تحت عنوان «آب سوختني» اطلاق مي‌شد و از آن براي تبخير آب دريا و توليد نمک استفاده مي‌شد.

اولين توليد دريايي در جهان: اولين توليد نفت در دريا خيلي هم در نقاط دور دريا نبود. در سال 1891، کارگراني از شرکت نفت ريلي و بنکرز (riley and Banker’s Oil) در درياچه بزرگ سنت مري از يک سکوي چوبي اقدام به حفاري براي يافتن نفت نمودند. اين درياچه حدود 70 مايلي غرب کلمبوس،‌ در اوهايو واقع است.

عميق‌ترين چاه دريايي در جهان: پاسخ اين سوال را همة‌ ما به خوبي مي‌دانيم. در سپتامبر 2009، چاه ترانس‌اوشن ديپ‌واتر هورايزن Transocean’s Deepwater Horizon با عمق 10.683 متري حفر گرديد و آن را تبديل به عميق‌ترين چاه در جهان نمود. اين رکورد مدت کوتاهي برقرار بود زيرا چاه Deepwater Horizon 6 ماه بعد منفجر شد.

طولاني‌ترين چاه توليد نفت:‌ نمي‌دانم آيا حفاران نفت در Titusville، پنسيلوانيا مي‌دانستند که پس از 150 سال کار ساخت دست آنها همچنان در حال استفاده است؟ چاه McClintock#1 در سال 1861 شروع به توليد نمود و امروز همچنان در حال توليد است. اين چاه زماني حدود 50 بشکه در روز توليد داشت اما هم‌اکنون توليد آن از حدود 12 بشکه در ماه تجاوز نمي‌کند.

برزگترين ميدان نفتي دريايي جهان: با 50 کيلومتر طول و 15 کيلومتر عرض، ميدان صفانيا در عربستان سعودي بزرگ‌ترين ميدان نفتي دريايي در جهان به شمار مي‌رود. صفانيا که در سال 1951 کشف شد، حدود 37 ميليارد بشکه نفت و 151 ميليارد کيلومترمکعب گاز در خود جاي داده است. اين ميزان مي‌تواند نياز امريکا را به مدت 5 سال تأمين نمايد.

بزرگ‌ترين ميدان گازي دريايي جهان: بخش شمالي پارس جنوبي در خليج فارس بزرگ‌ترين ميدان گازي دريايي جهان به شمار مي‌رود. اين ميدان که مابين ايران و قطر مشترک است و حدود 3000 متر زير سطح دريا قرار دارد، 51 تريليون متر مکعب گاز را در خود جاي داده است.

بزرگترين انفجار در طول تاريخ: انفجار چاه ماکوندو و پس‌جريان‌هاي آن، که توسط Deepwater Horizon (لطفاً به بالا مراجعه شود) در حال حفر بود، حدود 9/4 ميليون بشکه نفت را به درون خليج مکزيک روانه کرده است.

بزرگ‌ترين سکوي نفتي جهان: بزرگ‌ترين سکوي نفتي جهان که حدود 59.500 تن وزن دارد،‌The Thunder Horse PDQ، از طريق سرمايه‌گذاري مشترک توسط دو شرکت معظمBP و ExxonMobil ساخته شده است.

عليرغم اندازه بزرگ آن، اين تصوير نشان مي‌دهد که اين سکو همچنان نسبت به عناصر مختلف شکننده است ،و همانگونه که در تصوير مشاهده مي‌شود، طوفان سال 2005 دنيس اين سکو را به اين حالت واژگون کرده است.

بزرگترين تأسيسات مخزن و تخليه توليد شناور در جهان: کيزومبا ExxonMobil-A داراي ظرفيت ذخيره‌سازي 2/2 ميليون بشکه نفت دارد که بزرگ‌ترين تأسيسات از اين دست در جهان به شمار مي‌رود. سازه 800 ميليون دلاري هم‌اکنون در خارج از سواحل آنگولا در حال بهره‌برداري مي‌باشد.

کوچکترين مخزن و تخليه توليد شناور در جهان: تأسيسات مخزن و تخليه توليد شناور Roc Oil در سواحل جنوبشرقي استراليا واقع شده است، که مي‌تواند 10.000 بشکه نفت در روز را نگهداري و تخليه کند...../تحلیل:عصرایران

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------