رابطه رژيم لاغري و ريزش مو



 

براي آن‌كه هنگام كاهش وزن دچار ريزش مو نشويد،از رژیم‌هایی كه كاهش وزن سریع می‌دهند، اجتناب كنید.

واقعیت این است كه اكثر رژیم‌های رایجی كه با موفقیت وزن را كاهش می‌دهند، ریزش مو را هم تحریك می‌كنند البته مدل دادن مو (محكم بستن آن، فر كردن، بافتن و...) هم می‌تواند به موها آسیب بیشتری برساند.

خوشبختانه این ریزش مو می‌تواند اندك و مقطعی باشد، ولی در صورت بی‌توجهی، گسترده‌تر و شدیدتر می‌شود.

به طور كلي ریزش مو بر اثر عوامل مختلف مانند بارداری، استرس، جراحی و تغییرات هورمونی مرتبط با سن مي‌تواند ايجاد شود.

رژیم‌های كاهش وزن هم بر اثر كمبود یك یا چند نوع ماده مغذی می‌توانند باعث ریزش مو شوند؛ مثلا كمبودآهن در رژیم‌های كاهش وزن یك علت ریزش مو است.

تغییراتی كه این رژیم‌ها در سطح روی، منیزیم، پروتئین، اسیدهای چرب ضروری و ویتامین‌های D، B و A اعمال می‌كنند، می‌توانند باعث دوره‌های ریزش مو شوند البته این مشكل هم در مردان و هم در زنان ایجاد می‌شود، ولی زنان بیشتر متوجه آن شده و به دنبال درمان می‌روند.

در اين ميان، ریزش مو در رژیم‌هایی كه كاهش وزن سریع می‌دهند، بارزتر است، چرا كه این رژیم‌ها تغییراتی در متابولیسم به وجود می‌آورند كه رشد مو را تحت تاثیر قرار می‌دهند.

تغییراتی كه در رژیم غذایی به وجود می‌آید، در سیكل رشد مو اختلال ایجاد می‌كند و باعث می‌شود فولیكول‌های مو در فاز رشد، خیلی سریع وارد «فاز استراحت» شود.

این خود باعث ‌20 تا 30 درصد افزایش ریزش مو روزانه می‌شود. برای پیشگیری از این حالت، كاهش وزن باید به صورت تدریجی صورت گیرد و رژیم طوری باشد كه هیچ‌كدام از گروه‌های غذایی (نان و غلات، گوشت و حبوبات، سبزیجات، میوه‌جات و لبنیات) در آن حذف نشوند.

رژیم‌هایی كه دریافت پروتئین و آهن را محدود می‌كنند، مانند رژیم‌های گیاهخواری و رژیم‌های بسیار كم‌چرب، اغلب كمبود تغذیه‌ای دارند.

از طرف دیگر رژیم‌های پر پروتئین مانند رژیم اتكینز كه مصرف میوه و سبزی را محدود می‌كنند هم باعث ریزش مو می‌شود.

خوشبختانه در بسیاری از افراد ریزش مو با رژیم كاهش وزن، موقت بوده و دو تا شش ماه طول می‌كشد. بعد از بازگشت به رژیم متعادل غذایی، رشد مو دوباره آغاز می‌شود.

براي اين‌كه در كنار كاهش وزن دچار ريزش مو نشويد، بهتر است سعی كنید از رژیم‌هایی كه كاهش وزن سریع می‌دهد، اجتناب كنید. كاهش وزن بهتر است در هفته به میزان نيم تا يك كیلو باشد.

همچنين از محكم بستن موها خودداری كنید و در صورتی كه رژیم شما كمبود تغذیه‌ای دارد، از مكمل مولتی ‌ویتامین و آهن استفاده كنید.

در ضمن با تجویز پزشك متخصص پوست و مو می‌توانید از ماینوكسیدیل به صورت موضعی استفاده كنید، گرچه اين دارو برای همه موثر نیست..... /   منبع: magicslim.ir

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------