پیش‌بینی احتمال بازگشت از کما با اسکن مغزی



پیش‌بینی احتمال بازگشت از کما

 

محققان فرانسوی در تحقیق جدید خود نشان داده‌اند که اسکن مغزی می‌تواند شانس بازگشت افراد از کما را پیش‌بینی کند.

 

محققان با بکارگیری روشهای اسکن اف‌ام‌آرآی، قشر سینگولیت خلفی مغز را که با سطح هوشیاری سر و کار دارد و کمتر مورد مطالعه قرار گرفته، در چند بیمار مورد بررسی قرار دادند و دریافتند در صورتی که این ناحیه بر اثر ضربه به سر یا حمله قلبی دچار اختلالات شدید شود، احتمال بازگشت بیماران از کما به شدت کم می‌شود.

محققان، اسکن مغزی 27 بیمار در کما را با 14 فرد سالم مورد مقایسه قرار دادند. تمام این افراد در ارتباط قشر سینگولیت خلفی با دیگر نواحی مغز یا در خود این ناحیه به تنهایی، دچار اختلالات مشخصی بودند. در نهایت، چهار تن از این بیماران هوشیاری خود را بازیافتند.

محققان مشاهده کردند که در همه این افراد، فعالیت مغزی بین قشر سینگولیت خلفی و ناحیه‌ای به نام قشر پیشانی برقرار شده است. در حقیقت فعالیت عصبی بین این دو ناحیه در افراد سالم و بیمارانی که هوشیاری خود را بازیافته بودند، کاملا مشابه بود.

بر اساس مشاهدات جدید، اسکن اف‌ام‌آرآی می‌تواند به پزشکان کمک کند که پیش‌بینی کنند آیا بیماری که به کما رفته شانس بازگشت به هوشیاری را دارد یا نه. این اسکن‌ها در عین حال می‌تواند منجر به انتخاب گزینه‌های درمانی بهتری از سوی پزشکان شود.

این تحقیق به تازگی در مجله Neurology به چاپ رسیده است.

 

اخبارعلمی - ایسنا

 

تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

سایر خبرهای داغ

    ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

    ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------