جايزه هزار دلاري انجمن سلطنتي شيمي براي سوالي كه ارسطو را گيج كرده بود!



 

سوال شیمی , سوال نابغه های شیمی

 

 

انجمن سلطنتي شيمي انگلستان در پي كشف علت انجماد سريعتر آب داغ نسبت به آب سرد كه انديشمنداني همچون ارسطو را گيج كرده بود، يك جايزه 1000 دلاري تعيين كردند.

به گزارش سرويس علمي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، اين مساله علمي كه به «اثر مپمبا» نيز موسوم است، پيش از اين فرانسيسن بيكن و رنه دكارت را نيز شكست داده است.

اين مساله نام جديد خود را در سال 1968 بدست آورده كه در آن يك دانش‌آموز تانزانيايي موسوم به «اراستو مپمبا» اين سوال را از استاداني كه از مدرسه وي ديدن مي‌كردند، پرسيد.

مپمبا كه براي پنج سال بر روي اين مساله كار كرده بوداز دنيس اوزبورن از دانشگاه دارالسلام پرسيده بود: اگر شما دو مخزن مشابه را با ميزان مساوي از آب،‌ يكي در زماي 35 درجه سانتيگراد و ديگري در 100 درجه سانتيگراد داشته باشيد و آنها را در يخچال قرار دهيد، آب با دماي 100 درجه سريعتر يخ مي‌زند. چرا؟

اوزبورن از پاسخ به اين سوال ناتوان ماند و در مقاله‌اي در مورد اين مساله كه در همان سال منتشر كرد، آنرا «اثر مپمبا» خواند.

به گفته برايان امسلي، مدير روابط عمومي انجمن سلطنتي شيمي، برنده جايزه هزار دلاري بايد يك مورد قانع‌كننده را مطرح كرده و از تفكرات خلاقانه استفاده كند.

گفته مي‌شود بسياري از اثرهاي استاندارد فيزيك با اين پديده مطابقت دارد اگرچه هيچ كدام به عنوان دليل اختصاصي به اثبات نرسيده است.

نظرياتي بر پايه تبخير، همرفت و سرماي زير نقطه انجماد مطرح شده اما تاكنون خود سوال بدون پاسخ باقيمانده است.

شركت‌كنندگان تا 30 ژوئيه زمان دارند تا پاسخ هاي خود را براي اين سوال به ثبت برسانند.

آنها بايد با محققان تحصيلات‌تكميلي در سراسر جهان به رقابت بپردازند كه با پشتيباني انجمن سلطنتي شيمي در جست‌و‌جوي پاسخي براي اين سوال هستند.... / خبرگزاری ایسنا

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------