از تلماسه‌های بادزده تا سحابی پنجه گربه



بهترین تصاویر فضایی هفته: از تلماسه‌های بادزده تا سحابی پنجه گربه

بهترین عکس‌های فضایی هفته را به انتخاب نشنال جئوگرافیک با ما مرور کنید: از سحابی پنجه گربه و شاخ‌های خورشید گرفته تا واحه‌های صحرای آفریقا و تلماسه‌های بادزده سطح مریخ.

 

بهترین عکس های فضایی, تصاویر سحابی پنجه گربه


سحابی پنجه گربه
سحابی NGC 6334 که با نام سحابی پنجه گربه نیز شناخته می‌شود، یکی از بارورترین کارخانه‌های ستاره‌سازی کهکشان راه شیری به شمار می‌رود. این چشم‌انداز نزدیک فروسرخ از سحابی پنجه گربه، توسط دوربین تازه نصب شده ArTeMis بر روی تلسکوپ اپکس واقع در صحرای آتاکامای شیلی گرفته شده است. سحابی پنجه گربه که در صورت فلکی کژدم (عقرب) قرار دارد، 5500 سال نوری از زمین فاصله دارد. با پهنایی در حدود 50 سال نوری، این سحابی مساحتی به اندازه قرص ماه کامل را در آسمان اشغال می‌کند.

 

بهترین عکس های فضایی, تصاویر سحابی پنجه گربه


سلام هوکوسای!
این عکس نمای نزدیک، دهانه برخوردی هوکوسای را بر روی سیاره عطارد به تصویر می‌کشد. عکس این دهانه 95 کیلومتری توسط مدارگرد مسنجر ناسا گرفته شده که هم اکنون مشغول گردش به دور عطارد است. اخترشناسان تصور می‌کنند این دهانه عظیم با قله‌های مرکزی خود و خاک‌پاشه‌هایی که حدود 1000 کیلومتر امتداد دارند، یکی از جوان‌ترین دهانه‌های برخوردی سیارات داخلی منظومه شمسی است.

 

بهترین عکس های فضایی, تصاویر سحابی پنجه گربه


شاخ‌های شعله‌ور
در این عکس فرابنفش از خورشید که توسط کاوشگر STEREO ناسا گرفته شده؛ عارضه‌های عجیبی که همانند شاخ شیطان از زیر خورشید سوزان بیرون زده است، در حقیقت دو قوس پلاسمای فوق داغ هستند که زبانه خورشیدی نامیده می‌شوند. زبانه‌های خورشیدی که حرارت آنها به هزاران درجه سانتی‌گراد می‌رسد، رشته‌های غول‌آسایی از پلاسما هستند که در اثر میدان‌های مغناطیسی قدرتمند اطراف لکه‌های خورشیدی، به شکل روبان‌هایی عجیب و غریب پیچ می‌خورند.

 

بهترین عکس های فضایی, تصاویر سحابی پنجه گربه


واحه‌ای در بیابان
چیزی که در نگاه اول شبیه به نقاط خط بریل (خط ویژه نابینایان) به نظر می‌رسد، در حقیقت قطعه زمین‌های کشاورزی آبیاری شده‌ای هستند که در جنوب شرقی لیبی، و در میانه صحرای آفریقا واقع شده‌اند. این عکس زیبا توسط ماهواره ژاپنی ALOS گرفته شده است. هر کدام از نقاط سبزرنگ در عکس 1 کیلومتر قطر دارند. شهر الجاف و باندهای فرودگاه محلی آن در گوشه بالای چپ تصویر نیز به خوبی دیده می‌شود.

 

بهترین عکس های فضایی, تصاویر سحابی پنجه گربه


تلماسه‌های بادزده
خطوط مواجی که در این عکس می‌بینید، تلماسه‌های بادخورده‌ای روی سطح سیاره مریخ هستند که تصویر آنها توسط مدارگرد شناسایی مریخ (MRO) ثبت شده است. این تلماسه‌ها که در اثر آب و هوای مریخ و طی زمان‌های طولانی شکل گرفته‌اند، در دره Valles Marineris قرار گرفته‌اند؛ بزرگ‌ترین دره تمام منظومه شمسی که بیش از 20 برابر دره گراند کانیون زمین وسعت دارد.... / khabaronline.ir

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------