کشف سیاره‌ای با سه خورشید



اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

تصور کنید صبح زیبایی را آغاز کرده‌اید با سه خورشید درخشان در آسمان. اگر می‌توانستید روی سیاره KELT-4Ab زندگی کنید، صبح را به این صورت می‌دیدید.

به گزارش آنا به نقل از ساینس دیلی، دانشمندان سیستم «سه‌ستاره‌ای» را کشف کرده‌اند که ۶۸۵ سال نوری از زمین فاصله دارد و نکته عجیب و غیرمعمول در مورد آن وجود سیاره‌ای با مدار گردشی پایدار در مدار آن است.

سیستم‌های چند ستاره‌ای در جهان کاملا رایج و معمول هستند و تخمین زده می‌شود که تقریبا نیمی از کل ستارگان بخشی از آن هستند. اما نکته قابل توجه در کشف جدید وجود یک سیاره است.

ستاره‌شناسان همیشه در جست‌وجوی «سیاره‌های فراخورشیدی» هستند که به دور دیگر ستارگان می‌چرخند. این کار را به وسیله رصد یک ستاره و دیدن اینکه آیا نور آن ستاره محو می‌شود یا نه انجام می‌دهند. اگر این اتفاق بیفتد به این معنی است که سیاره‌ای از جلوی آن ستاره عبور کرده است.

به گزارش یونایتد پرس اینترنشنال، دانشمندان تاکنون هزاران سیاره فراخورشیدی را کشف کرده‌اند که بیشتر آنان دو ستاره داشتند. کشف جدید حکایت از وجود یک سیاره غول پیکر گازی داردکه از حیث اندازه یک و نیم برابر مشتری در منظومه شمسی است.

KELT-4Ab تنها به دور یکی از سه ستاره خود به نام KELT-A می‌چرخد و این چرخش سه روز طول می‌کشد. دو ستاره دیگر این سیستم به دور یکدیگر می‌چرخند. گردش یک دور کامل این جفت ۳۰ سال طول می کشد. از سوی دیگر چرخش آنها به دور ستاره اصلی این سیستم چهار هزار سال طول می‌کشد.

اینگونه سیاره‌ها که «مشتری داغ» نامیده می‌شوند پدیده تازه‌ کشف‌شده‌ای نیستند و دانشمندان نخستین سیاره را از این نوع را در سال ۱۹۹۵ کشف کرده بودند. اما این کشف به هرحال مهم است زیرا اطلاعاتی در موردشکل‌گیری، حرکت و تکامل این سیاره‌ها به دست می‌دهد.

تلسکوپ KELT ستارگان درخشان را در بخش‌های وسیعی از آسمان رصد می‌کند و در جستجوی سیاره‌هایی است که مدار چرخش بسیار نزدیکی به ستارگان دارند. زمانی که ستاره KELT-A هر چند روز یک بار محو می‌شد دانشمندان به این نتیجه رسیدند که سیاره‌ای به دور آن درحال چرخش است.

پایگاه اینترنتی «گلوبال نیوز» به نقل از پروفسور جاستین کرپ، یکی از اعضای گروه کشف KELT-4Ab، می‌گوید: «ما به دنبال یافتن این نکته هستیم که چگونه سیاره‌ها در مکان نهایی درون مدار چرخش به دور ستارگان قرار می‌گیرند. تا اواسط دهه ۹۰ دانشمندان بر این عقیده بودند که سیاره‌های بزرگ گازی را تنها می‌توان در فاصله‌ای بسیار دور از مدار ستاره‌ای که به دور آن می چرخند یافت، مانند سیاره مشتری که در منظومه شمسی وجود دارد. اما کشف جدید این فرضیه را به کلی تغییر داد».

برخی نظریه‌ها حاکی از است که سیاره‌های غول‌پیکر گازی که مدار بسیار نزدیکی به خورشید خود دارند، به خاطر خارج شدن از مدار اصلی خود اینچنین به خورشیدشان نزدیک شده‌اند و احتمالا یک سیاره دیگر آنها را مدار اولیه‌شان بیرون انداخته است.

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------