شیارهای سطح مریخ توسط جریانات آب سطحی ایجاد نشده است



اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

ناسا اعلام کرد، شیارهای زیبایی که بر سطح مریخ دیده می شود، احتمالا حاصل جاری شدن آب بر سطح این سیاره نیست. تا کنون جریان آب به عنوان یکی ازمحتمل ترین گزینه ها برای توجیه وجود شیارهای خالی بر سطح مریخ شناخته می شد.

به گزارش ایرنا از ساینس، این شیارها که در عرض جغرافیایی 30 تا 50 درجه در دو نیمکره شمالی و جنوبی مریخ دیده می شوند، در سال 2000 میلادی کشف شدند و ساختاری شبیه به کانال های عمیق دارند. اما محققان در سال 2014 میلادی مدارکی را به دست آوردند که نشان می دهد این شیارها به احتمال زیاد در اثر یخ زدن فصلی دی اکسید کربن ایجاد شده اند و احتمالا اصلا آب کافی برای ایجاد چنین شیارهایی در سطح مریخ وجود ندارد.

اخیرا یک کاوشگر موجود در مدار مریخ اطلاعات جدید را درباره بیش از 100 منطقه از سطح مریخ که حاوی بیشترین شیارها هستند در اختیار دانشمندان قرارداد و محققان دانشگاه هاپکینز با تحلیل اطلاعات متوجه شدند در اغلب این شیارها اثری از آب یا مواد معدنی هیدارته وجود ندارد و ظاهرا نمونه های موجود نیز قطعات کوچکی از سنگ های متعلق به میلیون ها سال قبل هستند که در اثر فرسایش به سطح مریخ آمده اند.

محققان هنوز به طور دقیق نمی دانند که عامل شکل گیری این شیارها چیست، اما به طور قطع یکی از نظریه های پرطرفدار را در این رابطه رد کردند؛ این شیارها توسط جریان های سطحی آب ایجاد نشده اند.

البته این شیارها با آثار جریانات فصلی که سال گذشته در سطح مریخ کشف شد، متفاوت هستند. آثار جریانات مذکور قطعا حاصل جاری شدن آب نمک در ماه های گرم سال بر سطح مریخ هستند.

گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Geophysical Research Letters منتشر شده است.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------