گردترین ستاره جهان هستی کشف شد



اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

گروه تحقیقاتی موسسه تحقیقات منظومه شمسی ماکس پلانک، دانشگاه گوتینگن به سرپرستی لاورنت گیزون ستاره دوردست کپلر 11145123 را گردترین جسم جهان هستی اعلام کرد.

به گزارش ایسنا و به نقل از ساینس، اندازه‌گیری گردی ستاره‌ها معمولا با روش اختر لرزه‌شناسی(تحقیق در مورد نوسانات ستاره) یعنی تفاوت بین قطر استوایی و قطر قطبی محاسبه می‌شود و به طور متوسط قطر استوایی ستارگان 5/1 میلیون کیلومتر برآورد شده است اما برآمدگی قطر کپلر 11145123،  سه کیلومتر اندازه‌گیری شده که این میزان حاکی از گرد بودن این ستاره است.

 

لاورنت گیزون اظهار کرد: کپلر 11145123 حدود 5000 سال نوری از زمین فاصله دارد، حدود دو برابر خورشید است و چرخشی نیز سه برابر آهسته‌تر از خورشید دارد.

 

گردی اجرام آسمانی تخت و قدری در استوای خود به دلیل نیروی گریز از مرکز  برآمده است، البته چرخش سریع‌تر،  نیروی بیشتر و در نتیجه برآمدگی بیشتری ایجاد می‌کند.

 

گروه گیزون گردی کپلر را بر اساس نوسانات سینوسی کامل طی چهار سال با تلسکوپ فضایی کپلر اندازه‌گیری کرده و دریافتند این ستاره انبساط و انقباض دوره‌ای دارد و به این ترتیب در درخشندگی آن تغییر ایجاد و سپس شناسایی می‌شود.

 

گیزون در ادامه افزود: در آینده با استفاده از این روش و ماموریت‌های فضایی  TESS و PLATO میزان گردی و میدان مغناطیسی قوی‌تر که موجب تغییر شکل ستارگان می‌شود را اندازه‌گیری خواهد کرد.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------