بزرگ‌ترین عکس کائنات منتشر شد



اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

محققان یک پروژه کیهان‌شناسی تصویری از اجرام آسمانی منتشر کردند که ابعاد آن غیر قابل وصف و جزئیاتش حیرت‌انگیز است.

به گزارش آنا به‌ نقل از TechCrunch، پروژه تحقیقاتی Pan-STARRS یک عملیات غیرممکن بود که با پشتکار ممکن شده است. این پروژه نتیجه کار خود را در قالب یک 2 پتابایت اطلاعات در اختیار عموم گذاشته است.

 

این عکس حاصل رصد سه چهارم آسمان شب به مدت چهار سال با یک تلسکوپ 1/8 متری در هاوایی‌ است. محققان طی این مدت 3 میلیارد سوژه را هر کدام 12 بار با پنج فیلتر مختلف عکس‌برداری کردند و این اطلاعات را کنار یکدیگر گذاشتند تا تصویری هیولایی به‌ دست بیاید که تاکنون با این جزئیات از آسمان برداشته نشده بود.

 

مرکز کیهان‌شناسی ماکس‌پلانک در واکنش به این اطلاعات اعلام کرده است که این پروژه دریچه تازه‌ای را به روی کیهان‌شناسی گشوده است که امکان بررسی جزئیات حرکت، فاصله، حجم، وزن و دیگر ویژگی‌های انواع اجرام آسمانی از کهکشان‌ها، ستاره‌ها و ابرنواخترها تا سیارک‌های سرگردان بین کهکشانی را ایجاد می‌کند.

 

برای درک بهتر ابعاد اطلاعاتی که منتشر شده است، بهتر است بدانیم 2 پتا بایت اطلاعات یعنی حجمی معادل یک میلیارد عکس سلفی، 100 برابر وب‌سایت ویکی‌پدیا و معادل 40 میلیون کشو پرونده که پر از تک‌برگ‌های نوشته شده باشد. چنین تصویر بزرگ و دقیقی از کائنات اطراف ما، تنها برای نمایش راه‌ شیری و ساکنان آن تهیه شده است و شامل بی‌شمار کهکشان و اجرام دیگر آسمانی نمی‌شود. به‌ عنوان نمونه عکسی که در بالای مطلب مشاهده می‌کنید، 45 ثانیه از زندگی نیم‌ میلیون سوژه آسمانی را به‌تصویر می‌کشد که به‌مدت چهار سال پیوسته از آنها تهیه شده است.

 

علاقه‌مندان می‌توانند برای دریافت هر میزان اطلاعات که بخواهند به وب‌سایت رسمی Pan-STARRS مراجعه کنند اما این پروژه اعلام کرده است که در سال 2017 مقدار بیشتری از اطلاعاتی را که جمع‌آوری کرده است، منتشر خواهد کرد.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------