ساعت پایان ایام؛ دو دقیقه و نیم تا نیمه‌شب



برای اولین بار در طول 65 سال اتفاق افتاد

ساعت پایان ایام؛ دو دقیقه و نیم تا نیمه‌شب

گروه معروف به بولتن دانشمندان اتمی، ساعت نمادینی را که فاصله بشریت تا پایان ایام را پیش‌بینی می‌کند سی ثانیه به نیمه‌شب نزدیک‌تر کرد.

گروه دانشمندان اتمی، سال‌های طولانی است که ساعتی نمادین را هرساله تنظیم می‌کنند. این ساعت بر اساس شرایط موجود در جهان زمان باقی‌مانده تا نیمه‌شب پایان ایام را نشان می‌دهد. مدت‌زمانی نمادین که فاصله ما تا بروز فاجعه‌ای که منجر به نابودی بزرگ بشریت شود را بیان می‌کند.

 

روز گذشته مقام‌های این انجمن عقربه‌های این ساعت را 30 ثانیه به نیمه‌شب نزدیک‌تر کردند. این نخستین بار از سال 1953 است که این ساعت زمانی چنین نزدیک به پایان ایام را به تصویرمی کشد.

 

در سال 1953 که ساعت اتمی در فاصله 2 دقیقه به نیمه‌شب قرار گرفت. این همان سالی بود که ایالات‌متحده و شوروی سابق، به فاصله 9 ماه از یکدیگر بمب هیدروژنی را آزمایش کردند. رویدادی که آغاز رقابت هسته‌ای و آغاز فصل تازه و مهم جنگ سرد را رقم می‌زد. حال دانشمندان این انجمن اعلام کرده‌اند، رفتارها و سخنان سرکشانه و غیرمسئولانه دولت‌ها درزمینه استفاده از بمب هسته‌ای در کنار افزایش و رشد انکار گرایی در زمینه داده‌ها و واقعیت‌های علمی باعث شده است تا این انجمن بار دیگر این زمان را در دو دقیقه و نیم مانده به نیمه‌شب تنظیم کند.

 

اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

در مراسم ویژه این رویداد که با حضور برخی از چهره‌های برجسته حوزه علم در شهر واشنگتن برگزار شد، به مسئله گرمایش زمین اشاره شد. دیوید ایتلی، یکی از اقیانوس‌شناس‌های سابق نیروی دریایی با اشاره به اینکه گرمایش زمین را نباید به بحث‌های سیاسی و حزبی تقلیل داد به خطری اشاره کرد که علم درباره آن با قطعیت هشدار داده است.

 

در این جلسه ایتلی، خطاب به رییس‌جمهور تازه آمریکا گفت؛ علم درباره گرمایش زمین قطعیت دارد و چیزی به نام واقعیت جایگزین دراین‌باره وجود ندارد. اشاره او به واقعیت جایگزین، توضیحی بود که چند روز قبل یکی از مشاوران ارشد ترامپ در زمینه ادعاهای بی‌اساس و غیرعلمی کاخ سفید بیان کرده بود. او در این مصاحبه گفته بود در برابر واقعیت‌ها و فَکت‌هایی که رسانه‌ها بیان می‌کنند دولت فکت‌های آلترناتیو یا واقعیت‌های جایگزین را بیان خواهد کرد. واقعیت جایگزین عملاً واژه بندی دیگری از دروغ به شمار می‌رود.

 

اعضا هیئت‌مدیره انجمن دانشمندان اتمی، به‌طور خاص به سخنان دانلد ترامپ و ولادمیر پوتین درباره انکار گرمایش زمین، مطرح کردن احتمال استفاده از سلاح‌های هسته‌ای و نادیده گرفتن واقعیت علمی هشدار داده‌اند.

 

به‌طور سنتی عقربه‌های ساعت اتمی با بازه‌های یک‌دقیقه‌ای جابجا می‌شود؛ اما امسال دانشمندان اتمی تصمیم گرفتند این عقربه را به‌اندازه سی ثانیه جابجا کنند تا بر اهمیت سخنان و حرف‌ها در دنیای امروز تأکید کنند. به گفته یکی از مدیران این انجمن، اگرچه هنوز معلوم نیست ترامپ سیاست‌هایی که درباره آن سخن می‌گوید را تا چه اندازه عملی خواهد کرد اما حرف‌های او نشان از خطر پیش رو دارد.

 

انجمن دانشمندان هسته‌ای ایده این ساعت را مطرح و آن را معرفی کرد. این اقدام پاسخی بود که بمباران هسته‌ای شهرهای هیروشیما و ناکازاکی از سوی ایالات‌متحده. در طول 70 سال گذشته هیچ‌گاه این ساعت فاصله بیشتری از 17 دقیقه تا نیمه‌شب پیدا نکرده است. این عدد در سال 1991 و با پایان جنگ سرد اعلام شد.

 

به گفته لاورنس کراوس، کیهان‌شناس و عضو این انجمن، اگرچه این ساعت هنوز 30 ثانیه از رکورد خود به نزدیک‌ترین حالت تا نیمه‌شب فاصله دارد اما چالش‌هایی همچون اخبار دروغین، تهدید علیه جامعه و خطرات امنیت مجازی و موضوعاتی مانند گرمایش زمین بی‌سابقه به شمار می‌روند. به گفته او: «آینده این ساعت و آینده ما در دستان شما است.»

سیناپرس

تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

سایر خبرهای داغ

    ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

    ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------