ساخت لیزر با الهام از آفتاب پرست



اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

گروهی از محققان دانشگاه نورث وسترن یک نانو لیزر جدید توسعه دادند که قادر است با استفاده از مکانیزمی مشابه آنچه توسط آفتاب پرست به کار گرفته می شود، رنگ پرتوهای نور را تغییر دهد.

به گزارش ایرنا از پایگاه خبری ساینس دیلی، آفتاب پرست ها از طریق کنترل فاصله بین نانوکریستال های موجود روی پوست خود به سادگی قادرند رنگ عوض کنند.

 

این تغییر رنگ بر اساس ساختار سطح، دارای پایداری شیمیایی بوده و در مقیاس وسیع انجام می شود.

 

همان طور که آفتاب پرست فاصله بین نانوکریستال های پوست خود را تغییر می دهد، لیزر محققان دانشگاه نورث وسترن نیز از آرایه های متشکل از نانوذرات فلزی موجود روی یک ماده پلیمری و انعطاف پذیر را مورد بهره برداری قرار می دهد تا رنگ پرتوهای نور را تغییر دهد.

 

هنگام کشیده یا فشرده شدن این ماده پلیمری فاصله بین نانوذرات فلزی نیز افزایش و کاهش می یابد. بدین ترتیب طول موج گسیل شده از لیزر تغییر کرده و در نتیجه رنگ نور آن نیز تغییر می کند.

 

لیزر ساخته شده با استفاده از این فناوری کاملا پایدار، قابل تنظیم و برگشت پذیر است و حساسیت زیادی نسبت به کشش دارد. این ویژگی ها برای تولید نمایشگرهای اپتیکی، مدارهای فتونیکی درون تراشه ها و ارتباطات اپتیکی چندگانه ضروری است به همین علت این فناوری در تولید گوشی های هوشمند، تلویزیون، تجهیزات فتونیکی پوشیدنی و حسگرهای بسیار حساس برای اندازه گیری کشش کاربرد دارد.

 

گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Nano Letters منتشر شده است.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------