ابتلا به سرطان سينه، در كمين زنان شب‌كار



اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

پژوهشگران دريافتند: ابتلا به سرطان سينه، در كمين زنان شب‌كار

پژوهشگران در تحقيقات اخير خود دريافتند: زنان شاغل در شيفت‌هاي شبانه، در معرض خطر بالاي ابتلا به سرطان پستان قرار دارند.

ايسنا:  يافته‌هاي جديد دانشمندان هلندي نشان مي‌دهد كار كردن در شب خطر ابتلا به سرطان پستان را تا 40 درصد افزايش مي‌دهد.

همچنين زناني كه بيش از دو شب در هفته كار مي‌كنند حدود دو برابر زنان شاغل در روز به اين سرطان مبتلا مي‌شوند.

بر اساس يافته‌هاي اين تحقيق، عملكرد نوعي هورمون در بدن كه به طور بالقوه تومورها را سركوب مي‌كند، ممكن است بر اثر قرار گرفتن مداوم در معرض نور شبانه مختل شود. شيفت‌هاي شبانه به دليل ايجاد اختلال در توليد اين هورمون و ساعت بدن خطر ابتلا به اين سرطان را بالا مي‌برند.

در پژوهشي كه بر روي 18 هزار و 500 زن كارمند ارتش كشور هلند بين سال‌هاي 1964 و 1999 انجام شد، محققان موفق به تماس با 210 زن از 218 نفري شدند كه بين سال‌هاي 1990 و 2003 به سرطان پستان مبتلا و در سال 2005 تا 2006 هنوز زنده بودند. اين زنان به همراه 899 زن ديگر همسن خود كه آن‌ها هم براي ارتش هلند كار كرده بودند اما مبتلا به اين سرطان نبودند، در اين تحقيق حاضر شدند.

اين افراد پرسشنامه‌ اي را پر كردند كه شامل پرسش‌هايي در خصوص الگوهاي كاري‌، استفاده از Pill و HRT، عادات گرفتن حمام آفتاب و يا داشتن تيپ شخصيتي شب‌‌بيدار يا روزبيدار بودند.

در اين تحقيق زناني كه دست كم سه بار در هفته و به مدت حداقل شش سال شيفت شب بودند، بيش از دو برابر زن‌هاي روزكار احتمال ابتلا به اين سرطان را تجربه كرده‌ بودند. افرادي كه در اين مدت الگوهاي كاري شبانه داشتند حتي چنانچه داراي تيپ شخصيتي "صبح" بودند، باز هم احتمال ابتلاي آن‌ها به سرطان پستان بيشتر بود. امكان ابتلاي اين زن‌ها تقريباً چهار برابر بيش از افراد فاقد شيفت شب است زيرا آن‌ها در مقابل اختلال در ساعت بدن آسيب‌پذيرترند.

«جني هانسن» پژوهشگر اين تحقيق درباره يافته‌ها خود گفت: اين يافته‌ها نشان مي‌دهد كار كردن بيش از دو شب در هفته براي مختل كردن ساعت بدن به اندازه كافي طولاني نبود. اما داشتن شيفت‌هاي مكرر شبانه براي سال‌هاي متمادي ممكن است ريتم‌هاي ساعت شبانه‌روزي بدن و الگوهاي خواب را مختل كند.

بر اساس نتايج اين پژوهش، قرار گرفتن در معرض نور شب مانع از توليد هورمون ملاتونين مي‌شود. اين هورمون توسط غده پينه‌آل در مغز و بين ساعات 9 شب تا 8 صبح توليد مي‌شود. ملاتونين چرخه‌هاي طبيعي حاكم بر الگوهاي خواب را اعمال كرده و به سركوبي تومورها كمك مي‌كند. سطوح پايين غيرمعمول ملاتونين مشاهده شده در افرادي كه در معرض نور شبانه هستند، موجب رشد تومور مي‌شود./ایسنا

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------