تصویر جدید فیزیکدان‌ها از فرجام کیهانی



تصویر جدید فیزیکدان‌ها از فرجام کیهانی

در حقیقت دانشمندان اعتقاد دارند که انرژی تاریک 70 درصد از محتوای کیهان را تشکیل داده و در بازی کیهانی این انرژی بازیکن اصلی محسوب می‌شود، نیرویی که چرخه رشدی و پایانی کیهان را تعیین می کند.

بسیاری از فیزیکدان‌ها اعتقاد دارند که کیهان به واسطه ایجاد شکاف از هم گسسته می شود، اما اکنون به نظر می رسد این امر زودتر از چیزی که پیشتر پیش بینی شده بود رخ خواهد داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، دانشمندان ابتدا پیش بینی کرده بودند که گسست بزرگ (BIG Rip) در کیهان بین 20 تا 22 میلیارد سال دیگر رخ می‌دهد اما اکنون به نظر می رسد که پایان کیهان قوی تر از ایده مرگ حرارتی کیهان است که تاکنون دانشمندان انتظار آن را داشتند.

کشف نیروی دافعه گرانشی که از آن با عنوان انرژی تاریک یاد می‌شود، در دهه 1990 برای کیهان شناسان توضیحی از چرایی حرکت کهکشان‌ها و فاصله گرفتن آنها از یکدیگر با یک نرخ پیش‌رونده فراهم کرد. اگرچه مفهوم شگفت‌انگیز این نظریه تشخیص این امر بود که همین نیرو در نهایت می تواند به گسست کیهان منتهی شود و هرچه بیشتر درباره این نیروی اسرارآمیز اطلاعات به دست می‌آوریم به نظر می رسد که این اتفاق سرعت می‌گیرد.

 

تراکم اعداد برای پیش بینی گسست

انرژی تاریک یک عامل کیهان شناختی است که به دانشمندان کمک می کند نوع رفتار کیهان را توضیح دهند. دانشمندان هنوز مطمئن نیستند که انرژی تاریک چرا و چگونه وجود دارد و حتی به این اتفاق نظر هم نرسیده اند که ماهیت دقیق این انرژی چیست، اما تنها چیزی که می دانند این است که کیهان بدون آن بی‌معنا می‌شد.

 

اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

در حقیقت دانشمندان اعتقاد دارند که انرژی تاریک 70 درصد از محتوای کیهان را تشکیل داده و در بازی کیهانی این انرژی بازیکن اصلی محسوب می‌شود، نیرویی که چرخه رشدی و پایانی کیهان را تعیین می کند.

دانشمندان حرف «w» را برای زمانی که با انرژی تاریک کار می کنند درنظر گرفته اند، شیوه ای که از نظر ریاضیات نسبت فشار و چگالی انرژی تاریک را توصیف می کند. اگرچه تنها مشکل این است که آنها مطمئن نیستند که چه ارزشی باید برای این حرف درنظر گرفت. مسئله ای که مشخص شده این است که اگر آنها به حرف "w" ارزشی کمتر از منفی یک (1-) بدهند، در آن صورت محاسبات آنها نشان می دهد که انرژی تاریک درنهایت به بینهایت می رسد، به این معنا که رویدادهای کیهانی موجب می شود، همه چیز در کیهان از یکدیگر جدا شوند که در آن میان می توان به ذرات کوچک و سنگ بناهای کیهان اشاره کرد.

نکته مهم اینجاست که کیهان شناسان نسبتاً اطمینان دارند که ارزش انرژی تاریک کمتر از منفی یک (1-) است.

براساس تحقیقات اخیری که در مجله ساینس فیزیک، مکانیک و نجوم چین منتشر شده، این مسئله مورد تصدیق قرار گرفته است، اما محاسبات آنها نشان می دهد که وقتی ارزش حرف «w» را منفی یک و نیم (-1.5) درنظر بگیریم تاریخ انقضای کیهانی به 6 میلیارد سال می رسد.

 

 اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

تخمین‌های پیشین که از یک روش مشابه استفاده می کردند نشان می دهد که "گسست بزرگ" بین 20 تا 22 میلیارد سال دیگر رخ نمی دهد، یک تیم چینی به ریاست زانگ شین و لی میائو پس از استفاده از تکنیک جدید اظهار داشتند که این تاریخ می تواند 16.7 میلیارد سال از حالا حساب شود، نشانه ای که اظهار می دارد کیهان 2 میلیارد سال از میانسالی خود فاصله دارد. دانشمندان اطمینان 95 درصدی برای این پیش بینی قائل شده اند.

آنها برای رسیدن به این نتیجه یک شیوه جدیدی برای رسیدن به پارامترهای مورد نیاز خود ایجاد کرده اند. تخمینهای گذشته با استفاده از روش پارامترسازی Chevallier-Polarski-Linder انجام شده بود اما زانگ و لی احساس می کردند که این روش به علت ناتوانی آن برای رویارویی با واگراییها، روش نارسایی است. آنها به نوبه خود یک فرایند پارامتر سازی بدون واگرایی با عنوان ما- زانگ (MZ) ارائه دادند.

 

فرجام نهایی کیهان

ارائه جدول زمانی و تصور گسست بزرگ به عنوان یک نظریه محکم، ارزش چندانی ندارد. کیهان به فاز مرگ حرارت که تخمین زده شده بود 10100 سال دیگر رخ می دهد، نخواهد رسید. این رویداد کیهانی به قدری بزرگ خواهد بود که کلمات نمی توانند آن را توصیف کنند.

کیهان شناسان وقتی اطلاعات خود را بررسی می کنند، با اطمینان اظهار می دارند که «w» همچنان کمتر از منفی یک (-1) خواهد بود و این مسئله در آینده هم ادامه می یابد، براساس اظهارات نویسندگان این تحقیق انرژی تاریک آینده عجیبی را برای کیهان رقم می زند. تصویری که دانشمندان طراحی کرده اند، در حقیقت بسیار عجیب است.

کیهان شناسان اظهار می دارند که دافعه گرانشی انرژی تاریک تا زمانی که بر تمام نیروهای اجسام غلبه کند ادامه خواهد یافت، این غلبه موجب می شود که هرساختاری در کیهان از یکدیگر گسسته شود./مهر

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------