ضعف حافظه در انتظار كساني كه خروپف مي‌كنند



ضعف حافظه در انتظار كساني كه خروپف مي‌كنند

به گفته يك متخصص گوش، حلق و بيني، كساني كه در خواب خروپف مي‌كنند به علت كاهش اكسيژن‌رساني به مغز، دچار ضعف حافظه مي‌شوند.

دكتر ابراهيم آذري زنجاني در گفت‌وگو باایسنا، در اين رابطه افزود: هنگام خروپف‌هاي شديد فرد دچار تنگي نفس مي‌شود كه در نتيجه آن اكسيژن كاهش يافته و دي‌اكسيد كربن خون افزايش مي‌يابد و باعث ايجاد مشكل در مغز و ضعف حافظه مي‌شود.

به گفته وي، كساني كه در اثر خروپف شديد دچار قطع و تنگي نفس مي‌شوند. پس از بيداري، خسته، خواب‌آلود و كسل مي‌شوند كه باعث مي‌شوند روز بدي را آغاز كنند.

اين فوق تخصص گوش، حلق و بيني با بيان اينكه نوع بالش و شكل آن در ايجاد خروپف نقش چنداني ندارد، افزود: هر نوع مشكلي كه در بيني به وجود بيايد باعث ايجاد خروپف مي‌شود كه از بين آنها مي‌توان به انحراف و پليپ بيني، شكستگي‌هاي داخل بيني به گونه‌اي كه كاملا كج شده باشد، تومورهاي داخل بيني و بستگي پره‌هاي آن از عوامل به وجود آورنده خروپف اشاره كرد.

وي افزود: هم‌چنين كساني كه گردن‌هاي كوتاه دارند و چاق‌تر از ديگران هستند، نيز دچار خروپف مي‌شوند كه با كاهش وزن خود تا حد زيادي بهبود مي‌يابند.

وي تصريح كرد: با افزايش سن كه در اثر آن عضلات حلق و زبان كوچك و شل مي‌شوند نيز خروپف‌ها شدت مي‌گيرد و حتي ممكن است كسي در جواني مشكلي نداشته باشد اما در پيري به آن دچار شود.

دكتر آذري با بيان اينكه خروپف بر اثر لرزش زبان كوچك و لبه كام نرم به وجود مي‌آيد، افزود: زماني كه مسير تنفس تنگ باشد و با لرزش زبان كوچك، فرد خرخر مي‌كند كه اگر قاعده زبان بزرگي هم داشته باشد اين مشكل تشديد مي‌شود.

وي تاكيد كرد: زبان فرد در هنگامي كه طاق باز مي‌خوابد به علت جاذبه زمين پايين مي‌آيد و به عقب حلق مي‌چسبد؛ در نتيجه راه بيني مسدود شده و نفس كشيدن براي فرد مشكل مي‌شود كه با خوابيدن به پهلو برطرف خواهد شد.

وي در خصوص نحوه درمان خروپف گفت: درمان خروپف بايد بر اساس علت آن صورت بگيرد مثلا كسي كه دچار انحراف و پليپ بيني باشد بايد آن را جراحي كند و اگر داراي گردن كوتاه و چاق بود با كاهش وزن خود از چربي‌هاي دور گردن كه در ايجاد خروپف موثر است، بكاهد.

دكتر آذري با بيان اينكه خروپف درمان دارويي چنداني ندارد، افزود: اكنون وسايلي ساخته شده كه در حلق گذاشته مي‌شود و با كشيدن زبان به بيرون خرخر را كاهش مي‌دهد.

وي افزود: همچنين يكي از راه‌هاي درمان خروپف، كوچك كردن زبان كوچك و لبه‌هاي كام نرم است كه هم مي‌توان با استفاده از دستگاه راديوفركوئنسي اين كار را انجام داد كه باعث سفتي و كوتاهي زبان كوچك و بالا كشيده شدن كام نرم مي‌شود و هم با استفاده از عمل جراحي، مي‌توان كل زبان كوچك و چند ميلي‌متر از لبه‌هاي كام نرم را برداشت.

وي در پايان تاكيد كرد: كساني كه دچار خروپف‌هاي شديد همراه با تنگي نفس هستند، حتما بايد به پزشك مراجعه كنند./ایسنا

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------