زلزله، طلا می آورد! +عکس



زلزله، طلا می آورد! +عکس

همشهری آنلاین: مطالعه ای جدید شواهدی را مبنی بر اینکه وقوع زمین لرزه می تواند آب را به طلا تبدیل کند،  به دست آورده  و نشان می دهد مناطق زلزله خیز در طولانی مدت به منابعی غنی از طلا تبدیل می شوند.

در این مطالعه جدید در طی زمین لرزه، آب موجود در گسل ها تبخیر شده و طلا رسوب می کند. در این مدل مکانیزم کمیتی ارائه شده است که میان حضور طلا و کوارتزی که در بسیاری از منابع طلای جهان دیده  می شود، ارتباطی برقرار می کند.

 

زلزله,وقوع زمین لرزه

زمانی که زمین لرزه ای آغاز می شود، در طول شکستگی به نام گسل بر روی زمین حرکت می کند. گسل های بزرگ در طول خود از شکستگی های کوچکتر و به هم متصلی برخوردارند آب معمولا در میان شکست ها و رگه های گسل ها را پر می کند و منجر به روان سازی گسل می شود.

به گفته محققان دانشگاه ملی استرالیا در کانبرا، در عمق 10 کیلومتری از سطح زمین، تحت فشار و حرارت بسیار شدید، آب تراکم بالایی از دی اکسید کربن، سیلیس، و طلا را با خود حمل می کند. طی وقوع زمین لرزه شکاف های گسل ناگهان بازتر می شوند و به این شکل آب به ناگهان تبخیر شده و بلورهای سیلیس و تکه های طلا شکل می گیرند.

به گفته محققان میزان طلایی که پس از زلزله از آب به جا می ماند بسیار ناچیز است زیرا تراکم این فلز در آبهای زیرزمینی یک بخش در یک میلیون است. اما مناطق زلزله خیزی مانند گسل آلپین نیوزیلند از قابلیت ساخت مقادیر قابل توجهی طلا طی دوره ای 100 هزار ساله برخوردارند./همشهری آنلاین

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------