مسیریابی سوسک‌های سرگین غلتان با کهکشان راه شیری



اخبار,اخبار داغ,اخبار جدید

اولین سند از کاربرد کهکشان راه شیری در میان حشرات

مسیریابی سوسک‌های سرگین غلتان با کهکشان راه شیری

شاید سوسک‌ها موجودات کوچکی باشند، اما اولین حشراتی هستند که اثبات شده از کهکشان راه شیری برای مسیریابی استفاده می‌کنند.

به گزارش  خبرگزاری ایسنا سوسک‌های سرگین‌غلتان که از مدفوع حیوانات تغذیه می‌کنند، این مواد را به شکل توپ در آورده و به سمت یک محل امن می‌غلتانند.

اگرچه چشمان این موجود برای تشخیص صورتهای فلکی بسیار ضعیف است، دانشمندان سوئدی دریافته‌اند که این سوسک از درخشش راه شیری برای مسیریابی در یک خط مستقیم استفاده کرده تا دوباره به سمت پشته سرگین یا رقبای احتمالی بازنگردند.

محققان دانشگاه لوند سوئد اظهار کرده‌اند که سوسک سرگین‌غلتان حتی در شبهای صاف و بدون ماه نیز می‌توانند در یک مسیر مستقیم حرکت کند که نشان‌دهنده بهره‌برداری این موجود از آسمان پرستاره برای جهت‌یابی بوده و تا پیش از این در هیچ حشره دیگری مشاهده نشده است.

تجربیات میدانی در یک منطقه بازی در جنوب آفریقا نشان داد که این سوسکها می‌توانند سرگین‌های خود را در مسیرهای مستقیم در زیر آسمان پرستاره حرکت دهند اما این امر در شرایط ابری امکان‌پذیر نیست.

برای این آزمایشات بر روی سر این سوسکها کلاههای مقوایی قرار داده شد تا میدان دید آنها تغییر داده شود. سپس این موجودات را در یک مسیر دایره‌ای پوشانده شده با یک پارچه سیاه با ارتفاع یک متر قرار دادند که هیچ نمایی از محیط بیرونی و نشانه‌های محیطی قابل مشاهده نباشد.

بدون ماه این سوسک‌ها در مدت زمان کمتری توانستند سرگین‌های خود را از مرکز به لبه برسانند، اما هنگامی که قادر به مشاهده آسمان نبودند، این زمان به دلیل عدم توانایی در جهت‌یابی از 40 ثانیه به 124 ثانیه افزایش یافت.

محققان در پژوهش خود که در مجله Current Biology منتشر شده‌ اظهار کرده‌اند که این یافته‌ها، اولین شواهد متقاعدکننده از بهره‌برداری حشرات از آسمان پرستاره برای جهت‌یابی بوده و اولین سند از کاربرد کهکشان راه‌شیری به عنوان سیستم ناوبری در قلمرو حیوانات را به نمایش می‌گذارد.

پیش از این تنها پرندگان، خوکهای دریایی و انسانها به عنوان موجودات دارای قابلیت استفاده از ستارگان برای جهت‌یابی شناخته شده بودند./ایسنا

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------