فقط با ۶۰۰,۰۰۰ تومان، خودروی خود را هوشمند و بدون نیاز به راننده هدایت کنید



  اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب

فقط با ۶۰۰,۰۰۰ تومان، خودروی خود را هوشمند و بدون نیاز به راننده هدایت کنید

 محققان دانشگاه آکسفورد موفق به ساخت سیستم خودکار کنترل و هدایت خودرو شده‌اند که قابل نصب بر روی انواع خودروهای تولید شده است و در صورتی که به تولید انبوه برسد تنها 155 دلار قیمت خواهد داشت.

تست خودرو در شب

محبوبه عمیدی: گروه روباتیک حرکت دانشگاه آکسفورد که به اختصار MRG نامیده می‌شود، موفق به ساخت سیستم هدایت خودکاری برای خودروها شده که در حال حاضر می‌تواند با صرف هزینه‌ای حدود 7700 دلار بر روی خودروهای تولید شده نصب شود. این بخش روباتیک که از سیستم‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری متداول بهره می‌گیرد و برای شروع روی نیسان LEAF نصب شده، به سادگی می‌تواند هدایت خودرو را در مسیرهای روتین روزانه به عهده بگیرد.

در حال حاضر استفاده از بخش‌های هوشمند در خودروها در سطوح مختلفی دیده می‌شود. تعدادی از خودروها که اغلب گروه لوکس و گران‌قیمت بازار را شامل می‌شوند، بخش‌های کمکی برای هدایت یا پارک خودرو دارند و نمونه‌های دیگری را می‌شناسیم که می‌توانند به شکل کاملا خودکار حرکت کنند؛ اما هنوز چندان متداول نشده‌اند. با این حال استفاده از خودروهای خودکار آنقدر مورد توجه قرار گرفته که تعدادی از ایالت‌های آمریکا تصمیم دارند برای استفاده از آن‌ها قوانین تازه‌ای را وضع کنند. (تاکنون تنها دو خودروی هوشمند گوگل و استنفورد موفق به دریافت مجوز حرکت در ایالت‌های کالیفرنیا و نوادا شده‌اند).

این وسایل نقلیه خودکار می‌توانند در سفرهای شهری یا جاده‌ای مورد استفاده قرار بگیرند؛ اما مطمئنا نیازمند نرم‌افزارهایی بسیار پیچیده و سیستمی پرهزینه خواهند بود.

تیم 22 نفره MRG به رهبری دکتر پل نیومن و دکتر اینگمار پزنر تلاش کرده سیستم هدایت خودکاری را طراحی کند که به مراتب ارزان‌تر از نمونه‌های کنونی است و می‌تواند در خودروهای تولیدشده مورد استفاده قرار بگیرد. برای این منظور سیستم طراحی شده باید جامع و بدون نیاز به راهنمای هدایت یا زیرساخت‌های پیچیده باشد، از مواد موجود در بازار تهیه شود و از هوش مصنوعی برخوردار باشد.

تجهیزات معمولی

خودرویی که برای نصب این سیستم انتخاب شده نمونه‌ای از نیسان LEAF اصلاح‌شده است. برای این خودروی اصلاح شده امکان استفاده از شرایط نیمه خودکار پیش‌بینی شده تا در زمان لازم بتوان هدایت آن را به سیستم هوشمند سپرد.

فناوری مورد استفاده توسط این گروه مبتنی بر «ادراک خودکار» است. در این روش خودرو مسیر حرکت را یاد می‌گیرد و با نظارت لحظه‌ای بر فضایی که دارد در آن حرکت می‌کند، تصمیمات بعدی برای ادامه حرکت را اتخاذ خواهد کرد. در این سیستم به دو دلیل از جی.پی.اس استفاده نمی‌شود، یکی اینکه همیشه در دسترس نیست و مورد دوم اینکه ممکن است اطلاعات دریافتی به اندازه کافی دقیق نباشد. در این سیستم هدایت و ناوبری در عوض از یک جفت دوربین استریو (سه‌بعدی‌بین) که در خودرو نصب شده و دو اسکنر لیزری که در سپر جلو و عقب خودرو تعبیه شده‌اند، استفاده می‌شود.

حسگرهای به کار گرفته شده، داده‌های دریافتی را به سه کامپیوتر که قلب سیستم هدایت و کنترل خودکار خودرو را تشکیل می‌دهند، ارسال می‌کنند. یکی از این سه رایانه یک دستگاه آی‌پد است که نقش رابط کاربری را بازی می‌کند.

این بخش به راننده نشان می‌دهد آیا خودرو مسیر حرکت را به درستی درک کرده و او را برای قرار دادن خودرو در حالت خودکار هدایت می‌کند. اگر مانعی در مسیر باشد یا شرایط خاصی پیش بیاید که دخالت عامل انسانی اجتناب‌ناپذیر باشد نیز این رایانه راننده را مطلع خواهد کرد. این آی‌پد توسط یک LLC یا «ناظر سطح پایین» مانیتور می‌شود؛ اما بخش اصلی کار هدایت و کنترل خودکار به عهده MVC یا کامپیوتر اصلی وسیله نقلیه است. هر سه بخش تشکیل‌دهنده سیستم هدایت و کنترل خودکار در صندوق عقب خودرو تعبیه شده و با یکدیگر به شکل هماهنگ عمل می‌کنند. اگر موقعیتی پیش بیاید که این سه رایانه همگام عمل نکنند، از سرعت خودرو کاسته شده و در نهایت متوقف خواهد شد.

هوش مصنوعی

در حقیقت این حسگرها و کامپیوترهای به‌کار گرفته‌شده، نقشه‌ای سه‌بعدی را از مسیر ایجاد می‌کنند که توسط داده‌های متعددی مانند شکل علائم راهنمایی و رانندگی و محل استقرار آن‌ها، علائم ترافیکی و چراغ‌های راهنمایی، اطلاعات جاده‌ای و حتی تصاویر هوایی کامل می‌شود. سیستم می‌تواند با تغییر هر یک از این اطلاعات، داده‌های تازه را از طریق اینترنت دانلود کند و تا زمانی که برای حرکت در مسیر روتین آموزش ندیده باشد، امکان استفاده از هدایت خودکار خودرو وجود نخواهد داشت.

این سیستم علاوه بر این از احتمالات و یادگیری ماشین استفاده می‌کند تا الگوهای ریاضی را بسازد و کالیبره کند که به آن چگونگی ناوبری و هدایت خودرو را آموزش می‌دهند. این سیستم خودکار فضای پیش‌رو را برای شناسایی حرکت خودروها، عابران پیاده و موانع احتمالی هر ثانیه 13 بار و تا شعاع 50 متری بررسی می‌کند و تمامی خودروها یا افرادی را که مشغول به حرکت هستند، همراه با مسیر حرکتشان شناسایی خواهد کرد. اگر مانعی در سر راه خودرو تشخیص داده شود، سیستم خودرو را متوقف می‌کند و زمانی که مانع از سر راه آن کنار رفت به حرکت ادامه خواهد داد. راننده می‌تواند با پا گذاشتن روی ترمز کنترل و هدایت خودکار خودرو را متوقف کرده و خود به رانندگی ادامه بدهد. تیم طراحی این سیستم می‌گوید راننده خودکار تولیدشده توسط آکسفورد درست مثل یک کنترل کروز پیشرفته عمل می‌کند.

محققان این پروژه پیش‌بینی می‌کنند به زودی استفاده از آن در خودروهای تولیدشده و هماهنگ کردن خودروهای آتی با این سیستم خودکار آغاز شود. آن‌ها می‌گویند این سیستم 5 هزار پوندی در صورتی که به تولید انبوه برسد برای هر یک از رانندگان حدود 100 پوند یا 155 دلار هزینه خواهد داشت./خبرآنلاین

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------