داشتن پسران بیشتر، عمر مادران را کوتاه‌تر می‌کند!



اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب

داشتن پسران بیشتر، عمر مادران را کوتاه‌تر می‌کند!

مطالعات صورت گرفته توسط پژوهشگران فنلاندی نشان می دهد، میانگین عمر مادرانی که دارای چندین فرزند پسر هستند، 8.5 ماه کمتر از مادران دختردار است.

به گزارش ایسنا، جنسیت کودک هیچ تأثیری بر طول عمر پدر ندارد؛ بنابراین بدون در نظر گرفتن وضعیت مالی یا موقعیت اجتماعی، یک علت بیولوژیک بر طول عمر مادران پسردار تأثیر می‌گذارد.

یکی از فرضیه های مطرح در این خصوص، افزایش سطح تستوسترون در خون مادران دارای جنین پسر است و همین مسأله باعث تضعیف سیستم ایمنی می‌شود؛ پسران سریعتر در رحم رشد می کنند و حمل آنها دشوارتر از دختران است که فشار بیشتری به بدن وارد می کند.

پژوهشگران دانشگاه تورکو به سرپرستی دکتر «سامولی هله» با استفاده از داده های ثبت شده در کلیساهای فنلاند طی قرن 17 تا 20 میلادی، اطلاعات زاد و ولد 11 هزار مادر را مورد بررسی قرار دادند.

اکثر این مادران از طبقه کشاورز و فاقد دسترسی به سیستم تنظیم خانواده مدرن و مراقبت های پزشکی بودند.

نتایج بدست آمده نشان می دهد، عمر مادران دارای شش فرزند پسر پس از زایمان آخرین فرزند 32.4 سال بوده است، درحالیکه مادران دختر دار 33.1 سال پس از تولد آخرین فرزند عمر کرده بودند؛ بر این اساس هرچه تعداد پسران بیشتر باشد، عمر مادران کوتاه‌تر می‌شود.

دکتر «هله» خاطر نشان می کند، دلایل فرهنگی و اجتماعی نیز می تواند در این زمینه دخیل باشد، ازجمله حمایت های روحی و عاطفی دختران از مادر، نقش موثری در افزایش طول عمر ایفا می کند.

نتایج این تحقیق در مجله انجمن سلطنتی Biology Letters منتشر شده است./ایسنا

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------