حفاظت فضانوردان ماموریت مریخ از تابش‌ها با فضولات انسانی!



اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب

حفاظت فضانوردان ماموریت مریخ از تابش‌ها با فضولات انسانی!

زن و مردی که قرار است در اولین سفر سرنشین‌دار به مریخ در ماموریت Inspiration Mars در سال 2018 حضور داشته باشند، با شرایط دارای محدودیت، آتروفی عضلانی و خستگی بالقوه مواجه خواهند شد اما بزرگترین خطر سلامت برای آنها، مواجهه با تابش پرتوهای کیهانی است که محققان فضولات انسانی را چاره آن معرفی کرده‌اند.

به گزارش ایسنا، به گفته محققان از آنجایی که نمی‌توان ضایعات را در جایی از بین برد، می‌توان از آن در کنار غذا و آب در دیوارها به عنوان یک سپر تابشی مفید استفاده کرد.

به گفته محققان، در این روش، ضایعات انسانی مایع و جامد برای استفاده مجدد، در بسته‌بندی قرار گرفته و به عنوان سپر تابشی بکار گرفته می‌شود.

هنوز جزئیات برنامه‌های ماموریت Inspiration Mars اعلام نشده اما تیم آن اعلام کرده‌اند که این ماموریت از فناوریهای پیشرفته برگرفته از ناسا و ایستگاه فضایی بین‌المللی بهره خواهد برد.

یکی از ایده‌های تحت بررسی برنامه مفاهیم مبتکرانه پیشرفته ناسا که به تحقیقات در فناوری‌های فضایی آینده کمک می‌کند، پروژه‌ای موسوم به دیوارهای آبی است که سیستمهای پشتیانی حیات و پردازش ضایعات را با سپر تابشی ترکیب می‌کند.

پیش از این آب به عنوان یک انتخاب به عنوان ماده محافظ برای ماموریتهای فضایی میان‌سیاره‌ای مطرح شده بود. آب از فلز برای این مقصود بهتر است چرا که هسته اتم‌ها در برابر پرتوهای کیهانی مقاومت کرده و مولکولهای آب که از سه اتم کوچک برخوردارند، هسته بیشتری نسبت به فلز دارند.

محاففظ آبی از یک مزیت دیگر برخوردار بوده و آن این که می‌توان از آب نوشید.

پوشش دیوارهای فضاپیما با لایه‌های بسته‌بندی غذا، آب و ضایعات انسانی یک محافظ مایع 40 سانتیمتری را تولید می‌کند. همه این بسته‌ها در ابتدای امر با آب نوشیدنی پر می‌شوند. این بسته‌ها سپس در طول سفر به مریخ و خالی شدن از آب با ضایعات پر می‌شوند.

این پردازش مبتنی بر اسمز بسیار ساده‌تر از سیستمهای پشتیبانی حیات روی ایستگاه فضایی است که امکان خراب شدن آن در طول سفر طولانی مریخ را کاهش می‌دهد.

اگرچه از جمله مشکلات این شیوه باید به منظره و بوی این راه حل اشاره کرد که به گفته محققان از بسته‌های غیرشفاف برای بسته‌بندی استفاده خواهد شد.

اگرچه تمام این بسته‌بندی‌ها نامطلوب نیستند. مفهوم دیوار آبی همچنین از بسته‌هایی برخوردار بوده که دی‌اکسید کربن را از هوا گرفته، دما را تنظیم کرده و جلبک را برای تغذیه پرورش می‌دهند.

ماموریت Inspiration Mars همچنین قصد دارد از یک مخزن آب اضافه و پوسته آلومینیومی خود فضاپیما برای محافظت بیشتر استفاده کند. /ایسنا

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------