کشف دهانه برخوردی 470 میلیون ساله در زیر یک شهر



اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب

کشف دهانه برخوردی 470 میلیون ساله در زیر یک شهر

یک دهانه برخوردی شهاب‌سنگ 470 میلیون ساله در زیر شهر کوچک دکوراه در آیووا کشف شده است.

به گزارش ایسنا، در حالیکه دهانه «سازه برخوردی دکوراه» با چشم انسان در سطح زمین قابل مشاهده نبوده، پژوهشهای هوایی اخیر این سازه را در زمان بررسی مواد معدنی این منطقه شناسایی کرده است.

به گفته محققان بررسی زمین شناسی آمریکا، این تصاویر اولین شواهدی هستند که زمین شناسی این دهانه برخوردی را نمایش داده‌اند.

این دهانه در زمانی کشف شد که دانشمندان، نمونه‌های دست آمده از حفاری در یک پژوهش 2008-2009 را بررسی می‌کردند و یک سنگ رست منحصربفرد را در زیر سطح منطقه شناسایی کردند.

این سنگ رست حوضه کاملا مدور با وسعت حدود 5.4 کیلومتری را شکل داده که اندازه این دهانه را چهار تا پنج برابر دهانه برخوردی آریزونا کرده است.

این سنگ رست احتمالا از یک مسیر دریایی رسوب کرده که کمی پس از برخورد شکل گرفته است.

شواهد دیگر، کشف کوارتز ضربه‌ دیده در زیر سنگ رست بود که حضور آن در برش به طور کلی به عنوان شاهدی از برخورد شهاب سنگ در نظر گرفته می‌شود.

دانشمندان طرح کلی این دهانه را با استفاده از رسانایی الکتریکی و علائم گرانشی سنگ رست ارائه کرده‌اند.

شکل گرد این دهانه نشان‌دهنده آن است که شهاب‌سنگ بطور مستقیم از آسمان بر سطح زمین برخورد کرده و احتمالا چند صد متر وسعت داشته است.

طی شش ماه آینده این محققان نتایج بررسی‌های خود را ارائه کرده و سپس می‌توانند این منطقه را به لیست پایگاه داده دهانه‌های برخوردی زمین اضافه کنند. در حال حاضر کمتر از 200 دهانه برخوردی تائید شده در این لیست وجود دارد. /خبرگزاری ایسنا

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------