کوسه‌ اقیانوس‌ها پولسازتر از کوسه‌ منوی رستوران‌ها!



کوسه‌ اقیانوس‌ها پولسازتر از کوسه‌ منوی رستوران‌ها

تحقیقات صورت گرفته توسط محققان دانشگاه بریتیش کلمبیا نشان می‌دهد، حضور کوسه‌ها در اقیانوس‌ها بیش از قرار گرفتن آنها در منوی رستوران‌ها درآمدزایی دارد.

 

به گزارش سرویس پژوهشی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، کوسه‌هایی که در زیستگاه‌های طبیعی خود زندگی می کنند، بخش مهمی از درآمد صنعت اکوتوریسم را تشکیل می دهند.

 

پژوهشگران دانشگاه بریتیش کلمبیا (UBC)‌ در کانادا داده‌های تهیه شده توسط 70 سایت در 45 کشور جهان را برای ارزیابی درآمد سالانه حاصل از اکوتوریسم در زیستگاه های طبیعی کوسه ها و درآمد ماهیگران، مورد بررسی قرار دادند.

 

درآمد حاصل از اکوتوریسم در زیستگاه های طبیعی کوسه ها بویژه در استرالیا و کارائیب سالانه بیش از 314 میلیون دلار است که این صنعت بسرعت در حال رشد است و پیش بینی می شود که درآمد این بخش طی دو دهه آینده به 700 میلیون دلار افزایش پیدا کند.

 

اما درآمد سالانه ماهیگیران در جهان 630 میلیون دلار اعلام شده است که طی 10 تا 15 سال گذشته بشدت کاهش یافته است.

 

سالانه 38 میلیون کوسه با هدف استفاده از گوشت و بخصوص باله برای پخت سوپ باله کوسه (در کشورهای آسیایی) شکار می شوند؛ کوسه‌ها اغلب پس از قطع شدن باله و رها شدن در اقیانوس جان خود را از دست می‌دهند.

 

اما جدا از نقش کوسه ها در صنعت اکوتوریسم، این حیوانات نقش حیاتی در اکوسیستم اقیانوس ایفا می‌کنند؛ کوسه‌ها به حفظ تعادل شبکه غذایی در اقیانوس کمک کرده و از افزایش بی رویه جمعیت ماهیان جلوگیری می کنند.

 

کارشناسان هشدار می دهند، با توجه به روند کند جفت گیری و فرزندآوری کوسه ها، باید اقدامات حفاظتی ویژه ای از این حیوان انجام شود؛ این پژوهش اهمیت حفاظت از کوسه ها و برخورد با شکار غیرقانونی آنها به منظور استفاده از گوشت و باله این حیوانات دریایی را نشان می دهد.

 

نتایج این پژوهش در مجله Oryx (مجله بین المللی حفاظت از منابع طبیعی) منتشر شده است.

منبع:ایسنا

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------