شبیه‌سازی شکل‌گیری جهان در دقیق‌ترین مدل رایانه‌یی کیهان با همکاری محقق ایرانی



اخبار,اخبار علمی,کهکشا‌ن‌

تیمی بین‌المللی از منجمان با همکاری یک محقق ایرانی، شبیه‌سازی‌ای از جهان خلق کرده‌اند که از لحاظ اندازه‌ و سن به جهان مملو از کهکشا‌ن‌های واقعی‌ شباهت دارد.

این موضوع امکان انجام تحقیقات بیشتر درباره چگونگی تکامل‌یافتن جهان به شکل کنونی‌اش طی 14 میلیارد سال را فراهم می‌کند.
این محققان، به رهبری پروفسور «جوب شایه» از دانشگاه لایدن هلند و با همکاری علیرضا رحمتی، محقق ایرانی و دانش‌آموخته دانشگاه‌های شریف، امیرکبیر و لایدن، از ابررایانه‌های دانشگاه دورهام و نیز ابررایانه‌های موجود در پاریس برای خلق شبیه‌سازی موسوم به «تکامل و مونتاژ کهکشان‌ها و محیط‌ها» (EAGLE) استفاده کردند.


تیم علمی توانست انعکاسی دقیق از کهکشان‌های واقعی را با واردکردن بادهای قوی کهکشانی در این شبیه‌سازی وارد کند. این بادها از ستارگان، انفجارات ابرنواختری و سیاهچاله‌های فوق عظیم ناشی می‌شوند و منبع گازی لازم برای شکل‌گیری ستاره‌ها و کهکشان‌هایی سبک‌تر و جوان‌تر را ارائه می‌دهند.
در شبیه‌سازی‌های پیشین، بادهای کهکشانی ضعیف‌تر بودند و منجر به شکل‌گیری زودهنگام کهکشان‌ها در این مدل، در مقایسه با جهان مشاهده‌شده دقیق می‌شد.به گفته «ریچارد باور» از دانشگاه دورهام، جهان خلق‌شده با استفاده از رایانه در این تحقیق درست مانند جهان واقعی است.

 

اخبار,اخبار علمی,کهکشا‌ن‌

 خلق جهانی مملو از کهکشان‌ها که از نمونه واقعی مو نمی‌زند!

 

در مدل‌ شبیه‌سازی‌شده، کهکشان‌ها با تمامی شکل‌ها، اندازه‌ها و رنگ‌ همه جا هستند و این درست مانند آن چیزی است که دانشمندان با استفاده از تلسکوپ‌های عظیم مشاهده کرده‌اند. در این جا، حتی می‌توان با فشاردادن دگمه‌ای، زمان را به عقب بازگرداند.
با داشتن مدلی که کهکشان‌ها را درست مانند جهان واقعی تولید می‌کند، محققان امیدوارند بتوانند از آن به عنوان ابزاری برای کنکاش چگونگی به وجودآمدن جهان پس از انفجار بیگ‌بنگ استفاده کرد.
جزئیات این تحقیقات در نشریه Monthly Notices from the Royal Astronomical Society قابل‌ مشاهده است.
اخبار علمی - ایسنا

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------