مسؤول شناسایی موسیقی در مغز مشخص شد



اخبار ,اخبار علمی , شناسایی موسیقی در مغز

اخبار علمی - مسؤول شناسایی موسیقی در مغز مشخص شد

دانشمندان بخشی از مغز را کشف کرده‌اند که به انسان‌ها امکان شناسایی موسیقی‌ها و نام‌های آن‌ها را می‌دهد.

 آن‌ها همچنین دریافتند ناحیه موسوم به لوب تمپورال چپ که مسئول به یادآوردن نام‌ها و مکان‌ها نیز هست، با موسیقی سر و کار دارد.

 

مطالعه دانشمندان دانشگاه آیووا نشان می‌دهد آسیب به این ناحیه مغزی با مشکلات یادگیری عناوین آهنگ‌های مشهور یا غیرمشهور مرتبط است. این نخستین مطالعه‌ای است که با ملودی‌های موسیقیایی سر و کار دارد.

 

در حالی که صورت‌ها و مکان‌ها محرک‌های بصری هستند، ملودی‌ها شنیداری هستند و ناحیه لوب تمپورال چپ بخش همگرایی است که به محرک منفردی اختصاص ندارد.

 

یافته‌های جدید نظریه موجود را پشتیبانی می‌کند که بر اساس آن، این ناحیه از مغز منطقه‌ای مهم برای نامگذاری آیتم‌های منحصر‌بفرد صرف نظر از ماهیت محرک آن‌ است.

 

محققان حاضر در این تحقیق 30 شرکت‌کننده حاضر در «دفتر بیماران عصبی» دانشگاه آیووا را در یک مسئولیت نام‌گذاری ملودی‌های مشهور به کار گماردند. این شرکت‌کنندگان به 10 بیمار دارای آسیب‌دیدگی لوب تمپورال چپ، 10 نفر مبتلا به آسیب مغزی و 10 شرکت‌کننده بدون داشتن آسیب مغزی تقسیم شدند.

 

مسئولیت آن‌ها شامل گوش‌دادن به 52 ملودی مشهور بود که مدت زمانشان از هشت تا 15 ثانیه گزارش شد. پس از گوش‌دادن به هر ملودی از شرکت‌کنندگان خواسته شد آشنایی‌شان را با آن ارزیابی کرده و نامش را شناسایی کنند.

 

در این میان، بیماران مبتلا به لوب تمپورال چپ (LTP) به طور قابل توجهی ملودی‌های کمتری را در مقایسه با بیماران دارای آسیب مغزی و گروه کنترل نام‌گذاری کردند. در مجموع، بیماران LTP تقریبا 50 درصد آهنگ‌ها را به درستی نامگذاری کردند در حالی که شرکت‌کنندگان دیگر 80 درصد ملودی‌ها را به درستی نامگذاری کردند.

 

نتایج حاصل حاکی از آن است LTP مسئول شناسایی آهنگ‌های موسیقیایی در مغز و نام‌های آن‌هاست.

 

جزئیات این مطالعه در مجله Neuropsychology منتشر شد. 

اخبار علمی - ایسنا

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------