درمان اعتیاد به الکل با کرمی که هرگز مست نمی‌شود



اخبار ,اخبار علمی ,درمان اعتیاد به الکل

اخبار علمی - درمان اعتیاد به الکل با کرمی که هرگز مست نمی‌شود

محققان آمریکایی نوعی کرم جهش‌یافته تولید کرده‌اند که هرگز مست نشده و می‌تواند در توسعه روش‌های درمانی جدید اعتیاد به الکل موثر واقع شود.

 کرم کوچک جهش‌یافته Caenorhabditis elegans با مولکول مسدود‌کننده الکل تولید شده است که باعث از دست دادن توانایی مست شدن و اعتیاد به الکل می‌شود؛ این مولکول بطور کامل اثرات الکل را بر روی کرم مسدود می‌کند.

این کرم از آن جهت انتخاب شده است که در زمان مست شدن، توانایی خود را برای تکان خوردن از دست می‌دهد.

برخلاف مواد مخدری مانند کوکائین که دارای هدف خاصی در سیستم عصبی هستند، اثرات الکل بر بدن بسیار پیچیده بوده و نقاط زیادی از مغز را هدف قرار می‌دهد.

به گفته «جان پیرس-شیمورا» سرپرست تیم تحقیقاتی دانشگاه تگزاس در آستین، این مطالعه نخستین نمونه تغییر یک هدف الکلی در انسان است که بر روی حیوانات مورد آزمایش قرار گرفته است؛ یک هدف الکلی، هر مولکول عصبی متصل به الکل محسوب می‌شود.

یکی از جنبه‌های مهم این هدف الکلی اصلاح شده - یک کانال عصبی موسوم به کانال BK‌ - جهش در پاسخ به تأثیرات سوء الکل است؛ این کانال بطور معمول بسیاری از عملکردهای مهم از جمله فعالیت نورون‌ها، رگ‌های خونی، دستگاه تنفسی و مثانه را تنظیم می‌کند.

در این مطالعه محققان موفق به یافتن راهی برای غیرحساس کردن کانال به الکل شدند که برای درمان معتادان به الکل کاربرد دارد؛ این مطالعه می‌تواند برای تولید داروی بالقوه‌ درمان الکلیسم مورد استفاده قرار گیرد.

نتایج این مطالعه در مجله Neuroscience منتشر شده است. 

اخبار علمی - ایسنا

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------