ارتباط بین مصرف چربی و کاهش قدرت بویایی



اخبار ,اخبار علمی ,قدرت بویایی

 

اخبار علمی - ارتباط بین مصرف چربی و کاهش قدرت بویایی

اگر افرادی که چربی خون بالایی دارند عادت و سبک زندگی خود را تغییر ندهند، ممکن است حتی نیمی از قدرت بویایی یا چشایی خود را از دست بدهند.

چربی اضافی در بدن نه تنها باعث بروز مشکلات متعددی از جمله کلسترول، مشکلات قلبی و غیره می شود بلکه محققان به تازگی دریافتند که چربی اضافی در بدن  کاهش حس بویایی را نیز در بردارد.

به گزارش مهر، محققان دانشگاه کالیفرنیا در جدیدترین تحقیقات خود دریافتند که چربی اضافی در بدن می تواند بر حس بویایی و تا حدودی نیز بر حس چشایی تاثیر منفی داشته باشد. اگر افرادی که چربی خون بالایی دارند عادت و سبک زندگی خود را تغییر ندهند، ممکن است حتی نیمی از قدرت بویایی یا چشایی خود را از دست بدهند.


در این مطالعه، یک گروه از موش های آزمایشگاهی به مدت شش ماه با رژیم غذایی پر چربی تغذیه و میزان چربی خون در آنها به شکل قابل توجهی افزایش یافت. اما گروه دیگر، رژیم غذایی معمولی و روزانه خود را در مدت شش ماه ادامه دادند. پس از این مدت زمان، میزان چربی خون ها اندازه گیری شد. سپس موش ها را در معرض بوهای مختلف قرار داده و دریافتند موش های گروه اول که چربی خون بیشتری را در رگ های خونی خود داشتند تا 50 درصد با کاهش بویایی مواجه شده بودند اما گروه دیگر هنوز توانایی شناسایی بوهای مختلف را داشتند.

محققان معتقدند در موش‌های گروه اول، تعداد نورون‌هایی که مسئول کدگذاری سیگنال‌های بو بودند،کاهش پیدا کرده در نتیجه، موش ها قادر به درک بوهای مختلف نبودند. سپس وزن موش هایی که چاق شده بودند را با رژیم های غذایی کاهش داده و دوباره آنها را در معرض بوها قرار دادند. موش ها تا مدتی واکنش های گذشته را نشان می دادند اما به مرور سیستم بویایی آنها تعادل خود را بازیافته و به شکل اولیه بازگشت و قادر به تشخیص بوهای مختلف از یکدیگر شد.

تجمع بیش از حد چربی در رگ های خونی می تواند با مشکلات متفاوتی بروز کند در صورتی که با گنجاندن ورزش های روزانه یا تغییر رژیم غذایی نامطلوب می توان تا حد زیادی از بروز مشکلات و بیماری های مرتبط با چربی خون کاست. 

اخبار علمی - مهر

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------