رفع وزوز گوش با سیگنال​های معکوس



اخبار ,اخبار علمی ,رفع وزوز گوش

اخبار علمی - رفع وزوز گوش با سیگنال​های معکوس

وزوز گوش از آن مشکلاتی است که حدود 10 درصد از مردم جهان از آن رنج می‌برند. مشاهیری همچون بتهوون و داروین نیز گرفتار این مشکل بودند. خوشبختانه دستگاه جدیدی که براساس تحریک عصب واگ عمل می‌کند، ساخته شده که می‌تواند با ایجاد تغییراتی در مغز موجب از بین رفتن این صداهای مزاحم در گوش شود.

در حال حاضر بسیاری از افراد​ که از وزوز مزمن گوش رنج می برند، از وسیله ای شبیه سمعک های معمولی برای کاهش این مشکل استفاده می کنند. این دستگاه ها با پخش نوعی صدای خاص، وزوز گوش را تا حدی خنثی می کنند، اما مشکل اینجاست که در برخی موارد این دستگاه عملکرد چندان خوبی ندارد و فقط موجب ایجاد صدایی مضاعف در گوش می شود.

 

اما دستگاه جدیدی که برای این منظور طراحی شده، از ساز و کاری کاملا متفاوت برای رفع وزوز گوش بهره می برد. این دستگاه امواج مشخصی را به عصب واگ می رساند، گفتنی است عصب واگ، مغز انسان را به بسیاری از اندام های بدن متصل می کند.

بسیاری از پزشکان بر این باورند که وزوز مزمن گوش به دلیل تغییر در سیگنال های ارسالی از گوش به سلول های عصبی موجود در کورتکس شنوایی مغز ایجاد می شود. این دستگاه جدید طوری طراحی شده که عملکرد این سلول های عصبی را اندکی تغییر می دهد.

برای استفاده از این سیستم، ابتدا فرد باید هدفونی را روی گوش خود گذاشته و به صداهای ویژه ای که توسط رایانه ای ایجاد می شود، گوش کند. صداهایی که محرک ایجاد وزوز گوش هستند توسط رایانه ایجاد می شود و بعد از آن هم صداهایی مشابه نوع صدای وزوز گوش فرد برای او پخش می شود.

در همین حین، این وسیله جدید با ایجاد پالس هایی کوچک به تحریک عصب واگ می پردازد. این پالس ها موجب تولید نوعی از مواد شیمیایی شد​ که می تواند توانایی مغز برای تغییر شکل جزئی را افزایش دهد. از این شیوه برای موش های آزمایشگاهی و نیز تعداد محدودی از انسان ها با مشکل وزوز گوش استفاده شد که موجب درمان نیمی از آنها گردید.

 

این شیوه جدید درمانی از قابلیت انعطاف پذیری مغز برای درمان وزوز مزمن گوش استفاده می کند. با توجه به این که در این شیوه ساختار و عملکرد سیستم عصبی انسان به طور مستقیم مورد تغییر قرار می گیرد، دانشمندان استفاده از آن را فقط برای موارد مزمن و مشکل ساز وزوز گوش مجاز می دانند.

اخبار علمی - جام جم

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------