پنلهای خورشیدی آینده با قابلیت استفاده به جای پنجره



اخبار ,اخبار علمی , پنلهای خورشیدی

اخبار علمی - پنلهای خورشیدی آینده با قابلیت استفاده به جای پنجره

تیمی از دانشمندان دانشگاه میشیگان نوعی متمرکزساز خورشیدی ارائه داده‌اند که با قراردادن آن در مقابل پنجره، انرژی خورشیدی تولید می‌کند و به افراد امکان دیدن مناظر آن سوی پنجره را می‌دهد.

فناوری جدید «متمرکزساز خورشیدی شفاف» نام دارد و می‌توان از آن در ساخت ساختمان‌ها، تلفن‌های همراه و دیگر ابزاری که دارای سطح صاف و شفاف هستند، بهره برد.

تحقیقات در زمینه تولید انرژی از سلول‌های خورشیدی در مواد شفاف پلاستیک‌مانند موضوع جدیدی نیست با این حال، تلاش‌های پیشین نتایج ضعیف و تولید ناکافی انرژی را موجب شده بودند و مواد به کاررفته نیز بسیار رنگی بودند. این در حالی است که افراد تمایل زیادی برای نشستن در پشت شیشه‌های رنگی ندارند.

سیستم شکار انرژی جدید از مولکول‌های ارگانیک کوچکی استفاده می‌کند که توسط تیم علمی حاضر در این مطالعه و با هدف جذب طول‌موج‌های نامرئی ویژه نور خورشید طراحی شده‌اند. می‌توان این مواد را فقط برای شکار طول‌موج‌های مادون‌قرمز نزدیک و فرابنفش تنظیم کرد.

نور مادون قرمز درخشان به لبه پلاستیک هدایت می‌شود و در آنجا توسط نوارهای باریک سلول‌های خورشیدی فتوولتائیک به الکتریسیته تبدیل می‌شود. چون این مواد نور را در طیف مرئی جذب یا منتشر نمی‌کنند، بسیار شفاف هستند.

جزئیات مطالعه جدید در مجله Advanced Optical Materials منتشر شد. 

اخبار علمی - ایسنا

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------