جایگزینی خاطرات بد با خاطرات خوب با تاباندن نور به سلول‌های مغزی



اخبار ,اخبار علمی ,جایگزینی خاطرات بد با خاطرات خوب

 

اخبار علمی - جایگزینی خاطرات بد با خاطرات خوب با تاباندن نور به سلول‌های مغزی

بر اساس ادعای دانشمندان، خاطرات تروماتیک را می‌توان با تاباندن یک فلش نور به درون چشم‌ها به خاطرات شیرین تبدیل کرد.

 پزشکان شاید روزی بتوانند از شیوه‌ جدید برای درمان سربازان مبتلا به استرس پس از سانحه یا بیماران مبتلا به ترس‌های شدید ناتوان‌کننده استفاده کنند. این روش روی موش‌ها با موفقیت آزمایش شده و توانایی تبدیل خاطره را نوید می‌دهد.

دانشمندان علوم اعصاب موسسه فناوری ماساچوست گذرگاه مغر که خاطرات را به عواطف مرتبط می‌کند، کشف کرده‌اند. آن‌ها دریافتند یک خاطره منفرد می‌تواند ترس، خوشحالی یا هیجان را بسته به ناحیه فعال مغز ایجاد کند.

این محققان نشان داده‌اند عواطف مثبت یا منفی مرتبط با یک خاطره را می‌توان معکوس کرد و در مطالعاتشان با اعمال شوک الکتریکی به تعدادی از موش‌ها در آن‌ها خاطرات ترس ایجاد کردند، در حالی که برای موش‌های دیگر با قراردادن آن‌ها در کنار یک موش ماده، خاطرات خوشایند ایجاد کردند.

تیم علمی هنگام شکل‌گیری خاطره بر سلول‌های عصبی (نورون) موش‌ها که در بخش‌های هیپوکامپ و آمیگدال فعال بودند، نظارت کردند. این دو بخش با عاطفه مرتبط هستند و نقش هر دوی آن‌ها در شکل‌گیری خاطره حیاتی است.

خاطره سپس با استفاده از پالس‌های نور به منظور تحریک همان نورون‌های دخیل در شکل‌گیری آن بازفعال شد و موش‌ها بسته به خاطره بازچینش‌شده، ترس یا خوشحالی از خود بروز دادند.

نتایج نشان داد موش‌هایی که شوک‌های الکتریکی دریافت کرده بودند، هنگام به خاطرآوردن خاطره ناخوشایند دیگر ترسی از خود نشان ندادند. برعکس، حیواناتی که خاطرات خوش به آن‌ها تزریق شده بود، هنگامی تابانده‌شدن پرتو نور به چشم‌هایشان، از خود ترس نشان دادند.

محققان هم‌اکنون به دنبال پاسخ‌گویی به این پرسش هستند که آیا بازفعال‌سازی خاطرات خوشایند روی افسردگی اثری خواهد داشت. آن‌ها امیدوارند اهداف دارویی جدیدی برای درمان افسردگی و اختلال استرس پس از سانحه پیدا کنند.

جزئیات این دستاورد علمی در مجله Nature منتشر شد. 

اخبار علمی - ایسنا

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------