بیماری پوستی بگیرید تا سرطان پوست نگیرید!



اخبار ,اخبار علمی , بیماری پوستی

 

اخبار علمی - بیماری پوستی بگیرید تا سرطان پوست نگیرید!

بر اساس پژوهشی جدید، واکنش سیستم ایمنی بدن به بیماری‌های پوستی می‌تواند از طریق پوست‌اندازی سلول‎های بالقوه سرطانی، مانع تشکیل بافت سرطانی و رشد تومورها شود.

تحقیقی جدید نشان می‌دهد که در افراد مبتلا به اگزما، خطر ابتلا به سرطان پوست کمتر از دیگران است.

پژوهشگران کینگز کالج لندن دریافته‌اند که واکنش سیستم ایمنی بدن به بیماری‌های پوستی، از طریق پوست اندازی سلول‌های بالقوه سرطانی، مانع از تشکیل بافت‌های سرطانی می‌شود.

این دانشمندان در آزمایش‌های خود از موش‎های دست‏‎کاری‎شده ژنتیکی که فاقد سه پروتئین پوستی بودند، (و موش‌های «ناک اوت شده» نامیده می‌شوند)، برای شبیه سازی برخی از نقایص پوستی مشاهده شده در افراد مبتلا به اگزما، استفاده کردند.

پژوهشگرات اثرات دو ماده شیمیایی مسبب سرطان را با موش‌های طبیعی مقایسه کرده و دریافتند که تعداد تومورها در موش‌های ناک اوت شده، 6 برابر کمتر از موش‌های طبیعی است.

به گفته پژوهشگران کینگز کالج، هر دو نوع موش به یک اندازه مستعد جهش‌های ایجاد کننده سرطان بودند، اما یک واکنش التهابی شدید در موش‌های ناک اوت شده منجر به افزایش پوست اندازی سلول‌های بالقوه سرطانی در پوست (و کاهش تعداد سلول‌های باقیمانده در بدن) شد.

تحقیقات پیشین حدس زده بودند که اگزمای پوستی با کاهش خطر ابتلا به سرطان پوست رابطه داشته باشد، اما اثبات چنین ادعایی کار دشواری است، زیرا علایم تغییر می‌کنند و داروهایی که برای درمان این بیماری استفاده می‌شوند نیز ممکن است روی سرطان تاثیر بگذارند.

به گفته پژوهشگران، این اولین تحقیقی است که نشان می‌دهد حساسیت پوستی ناشی از اگزما، درواقع از پوست در برابر سرطان پوست محافظت می‌کند.

پروفسور فیونا وات مسئول مرکز سلول‌های بنیادی و داروهای احیا کننده کینگز کالج لندن می‌گوید: « این یافته‌ها ما را هیجان زده کرده‌اند، چرا که ارتباط اشکاری را بین استعداد ابتلا به سرطان و یک بیماری پوستی آلرژیک در مدل آزمایشی ما نشان دادند. همچنین این یافته‌ها از این دیدگاه که ارتقای سیستم ایمنی یک استراتژی مهم در درمان سرطان است، پشتیبانی می‌کنند. من امیدوارم که تحقیق ما تا حدی تسلی‌بخش مبتلایان به اگزما باشد که این بیماری پوستی آزار دهنده می‌تواند در برخی از شرایط به نفع آنها هم باشد».

دکتر مایک ترنر سرپرست سرایت و ایمنی ولکام تراست می‌گوید: «سرطان پوست در بسیاری از کشورها رو به افزایش است و هر شناختی از توانایی بدن در جلوگیری از تشکیل تومور، کمک ارزشمندی در راستای جنگ علیه این نوع سرطان است. این یافته که اگزما می‌تواند از افراد در برابر سرطان پوست محافظت کند، از نظریه‌هایی پشتیبانی می‎کند که حساسیت پوستی را به جلوگیری از سرطان ربط می‌دهند و علاوه بر آن که اندک آسایشی برای مبتلایان به اگزما فراهم می‌آورد، راهی را هم برای کاوش بیشتر می‌گشاید».

طبق آمار سازمان بهداشت جهانی، از هر سه مورد سرطان تشخیص داده شده در دنیا، یکی سرطان پوست است. طبق تحقیقات انجام شده، تنها در انگلستان، ملانوم بدخیم که خطرناک‌ترین نوع سرطان پوست است، نسبت به سال 1970 / 1349 تا 5 برابر افزایش یافته است.
اخبار علمی - خبرآنلاین

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------