آغاز مطالعات روی شهاب سنگی که به زمین رسید/ برخورد شهاب سنگ دیگر در سال



اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب

آغاز مطالعات روی شهاب سنگی که به زمین رسید/ برخورد شهاب سنگ دیگر در سال 2029

رئیس مرکز تحقیقات اختر فیزیک مراغه با بیان اینکه امواج مخروطی شهاب سنگی که اخیرا در روسیه به زمین برخورد کرد موجب آسیب رساندن به مردم شد، گفت: در حال حاضر مطالعاتی بر روی این شهاب سنگ در دستور کار محققان قرار گرفته است.

دکتر علی عجب شیری زاده، با بیان اینکه در فاصله میان دو سیاره مشتری و مریخ، سیاره‌های خرد زیادی وجود دارد، افزود: قطر این خرده سیاره‎ها از 100 متر تا 32 کیلومتر است که تاکنون بیش از 100 هزار خرده سیاره کشف شده است.

رئیس مرکز تحقیقات اختر فیزیک مراغه، با بیان اینکه زمانی که خرده سیاره‌ها به منظومه شمسی وارد می‌شوند، نمی‌توانند به زمین بیایند، اظهار داشت: از این رو خرده سیاره‌ها حول خورشید در اطراف سیاره مشتری می‌چرخند.

وی در عین حال از ایجاد اختلال در مدار خرده سیاره‌ها خبر داد و یادآور شد: برخی مواقع مدار این سیارک‌ها مختل می‌شود و در نتیجه مجموعه چرخش را ترک می‌کنند و از آنجایی که محوطه سیاره مریخ جاذبه چندانی ندارد این خرده سیاره‌‌ها به سمت زمین حرکت می‌کند.

عجب شیری زاده با بیان اینکه این خرده سیاره‌ها در حرکت به سمت زمین وارد اتمسفر زمین می‌شوند، ادامه داد: ضخامت اتمسفر زمین حدود 150 کیلومتر است که در لایه‌های بالا متراکم است ولی در 80 کیلومتری سطح زمین اتمسفر فشرده هستند بنابراین زمانی که خرده سیاره‌ها با سرعت زیاد وارد می‌شوند، اتمسفر زمین این سیارک‌ها را خرد می‌کند و تکه‌های آنها به سطح زمین برخورد می‌کند.

تغییر نام شهاب زمانی که زمین می‌رسد

رئیس مرکز تحقیقات اختر فیزیک مراغه با بیان اینکه شهاب‌ها در مراحل مختلف نام‌های متفاوتی دارند، یادآور شد:  زمانی که تکه‌های جدا شده از خرده سیاره‌ها در آسمان هستند شهاب نامیده می‌شوند و در صورتی که به زمین می‌رسند به شهاب‌سنگ تغییر نام می‌دهند.

مطالعه بر روی شهاب‌سنگها

عجب شیری زاده با اشاره به جزئیات برخورد شهاب‌سنگی که در روسیه به زمین برخورد کرد، توضیح داد: این شهاب‌سنگ در روسیه با سطح زمین برخورد کرد و دارای سرعت مافوق صوت یعنی 330 متر بر ثانیه بیشتر بوده است.

وی با اشاره به ویژگی‌های امواج این شهاب‌سنگ، خاطرنشان کرد: از نظر فیزیکی امواج این شهاب‌سنگ امواج مخروطی شکل است از این رو در برخورد با شیشه‌ها، آنها را خرد کرده و آسیب‌هایی را برای مردم پدید آورد.

عجب شیری زاده با بیان اینکه آسیب‌های ایجاد شده در هنگام برخورد شهاب‌سنگ به زمین ناشی از شکست شدن شیشه‌ها بوده است، اضافه کرد: سنگ‌های شهاب ‌سنگ‌ها بسیار  فشرده و از جنس خانواده آهن یعنی کبالت است و در حال حاضر مطالعاتی بر روی تکه‌های این سنگ در روسیه در حال انجام است.

سابقه 65 میلیون ساله برخورد شهاب سنگ به زمین

این محقق اختر شناس با تاکید بر اینکه برخورد شهاب سنگ‌ها پدیده‎‌ای طبیعی است، یادآور شد: 65 میلیون سال قبل شهاب سنگی با قطر 2 کیلومتر در نواحی مکزیک با زمین برخورد کرد که با امواج شوکی که تولید و حرارتی که به زمین منتقل کرد موجب از بین بردن نسل دایناسورها شد.

قابل پیش بینی بودن برخورد شهاب سنگ با زمین

عجب شیری زاده با اشاره به فناوری‌های نوین در حوزه نجوم، خاطر نشان کرد: با استفاده از این فناوری‌ها می‌توان برخورد شهاب سنگ با زمین را پیش بینی کرد. در این راستا ناسا از یکی دو روز قبل برخورد این شهاب سنگ را پیش بینی کرده ولی محل این برخورد را مشخص نکرده بود.

رئیس مرکز تحقیقات اختر فیزیک مراغه با اشاره به گذر شهاب‌سنگ " آپوفیس "در سال گذشته، گفت: این شهاب‌سنگ سال قبل از مجاورت مدار زمین رد شده است و بر اساس پیش بینی‌ها این شهاب‌سنگ در زمان برگشت از سمت زمین حرکت خواهد کرد.

وی زمان بازگشت این شهاب‌سنگ را سال 2029 ذکر کرد و ادامه داد: بر اساس مطالعات انجام شده در صورتی که این شهاب‌سنگ به زمین برخورد کند آسیب‌هایی را ایجاد می‌کند.

عجب شیری زاده در عین حال خاطر نشان کرد: این پیش بینی تاکنون تایید نشده است./خبرگزاری مهر

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------