طعم شیرین ترس ماهی ها!



 

ترس , ترس ماهی

 

محققان سنگاپوری در تلاش برای شناسایی ماهیت ترس، موفق به شناسایی ماده اسرارآمیزی شده اند كه ماهی ها در زمان جراحت از خود منتشر كرده و ترس سایر ماهی ها را برمی انگیزند.

به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در این تركیب شیمیایی نوع خاصی از قند وجود دارد كه در پوست ماهی به وفور یافت می شود.

هنگامی كه یك ماهی مجروح می شود، قطعاتی از این قند موسوم به «سولفات کندرویتین» (chondroitin sulfate) برای هشدار به دیگر ماهی های نزدیك می پردازد.

سولفات کندرویتین یكی از اجزای اصلی پوست ماهی ها بوده و تجزیه آن كه توسط آنزیم ها در زمان جراحت اتفاق می افتد، كلید معمای ۷۰ ساله در مورد طبیعت علامت هشدار برای دیگر ماهی ها است.

این پژوهش جدید نشان داد كه علامت ترس و این قطعات قند در بخش خاصی از مغز ماهی گورخری ثبت شده است. این منطقه در مركز پردازش بوی پیاز بویایی شامل یك طبقه مرموز از سلول های عصبی حسی شناخته شده به عنوان سلول های کریپت است.

به گفته محققان این سلول های عصبی احتمالا مسوول شناسایی علامت قندی هشدارآمیز است.

این یافته ها نشانگر یك گروه جدید از بوها برای ماهی بوده و همچنین به توضیح چگونگی تكامل احتمالی این علامت خطر كه هیچ مزیتی برای فرستنده آن ندارد، كمك می كند.

این قطعات قند در زمان جراحت به طور طبیعی آزاد شده و ماهیهای دیگر می توانند این بو را استشمام كرده و از صحنه فرار كنند.

با این حال، این معما هنوز كاملا حل نشده چرا كه ماهی ها به ماده منتشر شده از ماهی های گونه دیگر واكنش زیادی نشان نمی دهند. به نظر می رسد كه قطعات كندرویتین از عطرهای متفاوتی برخوردار بوده و از این رو محققان اكنون قصد دارند به آزمایش امكان واكنش مشابه دیگر ماهی ها نسبت به قطعات قند ماهی گورخری بپردازند.... /  خبرگزارى ايسنا


کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------