10 فناوری که جهان را در 2013 تغییر خواهد داد



فناوری , مؤسسه فناوری ماساچوست

مؤسسه فناوری ماساچوست اخیرا فهرستی از فناوری‌ها را معرفی کرده که در سال 2013 می‌توانند جهان را تغییر دهند.

این موسسه هر سال 10 مورد از فناوری‌هایی که می‌توانند جهان را تغییر دهند، معرفی کرده و در فهرست امسال بر پیشرفت‌های چشمگیری تمرکز داشته که به انسانها راه جدیدی را برای استفاده از فناوری ارائه کرده‌اند.

- رسانه‌های اجتماعی موقت
در حالی که رسانه‌های اجتماعی شیوه تعامل انسانها را به شدت تغییر داده‌اند، بسیاری از سایت‌های اجتماعی مانند توئیتر از مشکلاتی در بخش حریم خصوصی و در دسترس بودن اطلاعات برخوردارند. رسانه‌های اجتماعی موقت مانند Snapchat به کاربران اجازه می‌دهد تا تصاویری را ارسال کنند که پس از یک دوره مشخص از بین می‌روند. این بسترهای جدید به کاربران اجازه خواهند داد تا با یکدیگر تعامل داشته و در عین حال این تعاملات را در جهان منتشر نکنند.

فناوری , مؤسسه فناوری ماساچوست

- انرژی خورشیدی فوق کارآمد
جستجو برای شکلهای جایگزین عملی انرژی برای دهه‌ها ادامه داشته است. این در حالیست که انرژی خورشیدی فوق کارآمد، به واقعیت استفاده از شکل‌های انرژی جایگزین نزدیکتر شده است. این دستاوردها بویژه به انرژی خورشیدی اجازه می‌دهد تا با سوختهای فسیلی به رقابت بپردازد.

فناوری , مؤسسه فناوری ماساچوست

- ساعتهای هوشمند
محبوبیت فزاینده تلفنهای همراه هوشمند شیوه دستیابی و استفاده افراد به اطلاعات را تغییر داده است. ساعتهای هوشمند اکنون با جمع‌آوری اطلاعات از گوشی‌های هوشمند و نمایش آنها بر روی یک ساعت تعاملی در حال نزدیکتر شدن به دنیای واقعیت هستند. برخی از تولیدکنندگان این محصول عبارتند ازپبل، سان، موتورولا و متاواچ.

فناوری , مؤسسه فناوری ماساچوست

- پیشرفتهای رباتیک
پیشرفتها در فناوری رباتیک ازامکان تاثیرگذاری چشمگیر بر محل کار نیز برخوردارند. یک فناوری جدید که خلاقیت را در محل کار هدایت کرده، فناوری باکستر شرکت Rethink Robotics است. این فناوری با اعمال فناوری ایمنتر و یک نرم‌افزار شناسایی چهره به رباتها و کارکنان انسانی کمک می‌کند تا در کنار یکدیگر با امنیت بیشتری کار کنند.

فناوری , مؤسسه فناوری ماساچوست

- ساخت افزودنی‌ها
یکی از محبوبترین گرایشهای سال گذشته ساخت و عمومیت بخشیدن به چاپگرهای سه بعدی بود. شرکتها اکنون در حال بهره‌برداری از این چاپگرها برای ساخت چند لایه ماده برای محصول کاملا کارآمد یا بخشی از آن هستند. اخیرا شرکت جنرال الکتریک برای هواپیماهای جدید با استفاده از چاپگر سه بعدی نازل سوخت تولید می‌کند.

فناوری , مؤسسه فناوری ماساچوست

- یادگیری عمیق
با مقادیر زیادی از قدرت محاسباتی، دستگاهها اکنون می‌توانند اجسام را شناسایی کرده و کلام را فورا ترجمه کنند؛ این یعنی، هوش مصنوعی بالاخره هوشمند می‌شود.

فناوری , مؤسسه فناوری ماساچوست

- تعیین توالی دی‌ان‌ای دوران بارداری
خوانش دی‌ان‌ای جنین‌ها مرز بعدی تحول ژنومی است که می‌تواند تقدیر ژنتیکی کودک متولد نشده را به والدین نشان دهد. اوایل سال جاری شرکت ایلومینا، سازنده بزرگترین دستگاههای توالی دی‌ان‌ای در یک شرکت تازه‌کار حدود نیم میلیارد دلار برای ایجاد آزمایشی که دی‌ان‌ای جنین‌ها را پیش از تولد تعیین توالی می‌کند، سرمایه‌گذاری کرد.

فناوری , مؤسسه فناوری ماساچوست

- کاشتهای حافظه
یک دانشمند عصب‌شناس تک‌رو بر این باور است که توانسته معمای شکل‌گیری حافظه‌های طولانی‌مدت را رمزگشایی کند. تئودور برگر از دانشگاه جنوب کالیفرنیا بیش از دو دهه بر روی تراشه‌هایی که حافظه را برای حدود یک دقیقه بازیابی می‌کند، کار کرده و اکنون قصد دارد این فناوری را برای حافظه بلندمدت مورد استفاده قرار دهد.

فناوری , مؤسسه فناوری ماساچوست

- اطلاعات بزرگ از تلفنهای ارزان
جمع‌آوری و بررسی اطلاعات از تلفنهای همراه ساده می‌تواند بینشهای شگفت‌انگیزی در مورد حرکت و رفتار افراد و حتی درک بهتر از چگونگی انتشار بیماریها را ارائه کند.

فناوری , مؤسسه فناوری ماساچوست

- ابرشبکه‌های برق
یک مدارشکن پرقدرت می‌تواند در نهایت شبکه‌های برق جریان مستقیم را عملی کند. خطوط برق جریان مستقیم پرقدرت می‌توانند بطور موثری برق را در مسافتهای هزاران کیلومتری و در زیر آب منتقل کنند که عملکرد بهتری از خطوط جریان متناوب مورد استفاده کنونی ارائه می‌کنند. اما تاکنون جریان مستقیم برق تنها برای انتقال نقطه به نقطه قابل استفاده بوده است. اکنون یک شرکت سوئیسی با ساخت یک مدارشکن، جریان مستقیم ولتاژ بالا ساخته که بخشهایی از شبکه را که دارای مشکل بوده، قطع می‌کند تا بقیه شبکه کار خود را ادامه دهد.
منبع:isna.ir

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------