فناوری های جدید استفاده از انرژی جایگزین+ تصاویر



فناوری و به تبع آن زندگی ما روز به روز وابستگی بیشتری به منابع انرژی پیدا می کند. این نیاز و مصرف بالای انرژی باعث شده است که بی رویه از سوخت های فسیلی استفاده و هوا را آلوده کنیم و تنها سکونت گاه مان در این جهان را بیشتر به نابودی بکشیم.

اما بسیاری از ما هم با خوش بینی امیدواریم که فناوری خود راه حلی برای این معضل بیافریند. دستگاه هایی با مصرف بهینه تر بسازد، منابع جدید انرژی بیابد یا استفاده از انرژی های پاک موجود را برای ما ساده تر کند.

 

اخبار,اخبار علمی,انرژی های پاک

 

در میان انرژی های پاک، نور خورشید شاید ارزان ترین و دایمی ترین آنها باشد. آنچه در ادامه ایمیل می آید شرحی تصویری است از راه اندازی بزرگترین نیروگاه گرمایی با تجمیع نور خورشید که در صحرای موهاوی(در جنوب شرقی کالیفرنیا) برپا شده است. بدینصورت که سیستم مولد الکتریسیته خورشیدی Ivanpah در صحرای موهاوی کالیفرنیا شروع به فعالیت کرده است.

 

اخبار,اخبار علمی,انرژی های پاک

 

 این پروژه 2.2 میلیارد دلاری در زمینی به وسعت 14 میلیون متر مکعب گسترده شده که بزرگترین سیستم حرارتی خورشیدی را شکل داده اند. گوگل، برایت سورس، ان آر جی و بکتل اصلی ترین سرمایه گذاران این پروژه هستند. این پروژه در زمین کرایه فدرالی ساخته شده است. هم اکنون یکی از سه برج Ivanpah به شبکه انتقال برق پیوسته، زمانی که این سایت به طور کامل به کار بیفتد، ۳۹۲ مگاوات برق تولید خواهد کرد (بیش از یک سوم نیروگاه اتمی بوشهر) که برای ۱۴۰۰۰۰ خانه کافی است و استفاده از مواد کربنی را تا ۴۰۰۰۰۰ تن در سال کاهش می*دهد.

 

اخبار,اخبار علمی,انرژی های پاک

 
 این نیروگاه حرارتی از 347 هزار آینه آفتاب گرد (helioatat) تشکیل شده است که دور تا دور سه برج ۴۵۹ فوتی قرار گرفته اند. نور خورشید که توسط این آینه ها متمرکز می شود آب داخل این برج ها را گرم می کند تا به بخار بسیار داغی تبدیل شود و توربین های سایت را برای تولید برق به حرکت در آورد.

 

اخبار,اخبار علمی,انرژی های پاک

 
برج اول با موفقیت به کار مشغول است و برق تولیدی خود را به مرکز Pacific Gas and Electric در کالیفرنیا می فرستد. برج سوم نیز که در ماه های آینده فعال خواهد شد، برای تأمین برق همین مرکز اختصاص یافته و برج دوم هم که به زودی کامل می شود برق خود را در اختیار مرکز Southern California Edison قرار می دهد.

 

اخبار,اخبار علمی,انرژی های پاک

 
کار ساخت این پروژه سال ۲۰۱۰ آغاز شد و در ماه مارچ توانست برای اولین بار در آزمایشی مهم که برای تست آمادگی آن در عملکردهای تجاری انجام شده بود، اولین جریان برق خود را تولید کند. چندی پیش نیز تست هایی برای اولین همگام سازی Ivanpah با شبکه برق انجام شد که با موفقیت از پس آن برآمد.

 

اخبار,اخبار علمی,انرژی های پاک


همانطور که جان آیتون در Grist اشاره می کند این پروژه منتقدانی نیز داشته، برخی از آنها این سوال را مطرح می کنند که: "چرا این تجهیزات خورشیدی که از آب استفاده می کند باید در بیابان ساخته شود به جای آن می توانستید از پنل های فوتوولتائیک استفاده کنید." و برخی دیگر نیز نگران آوارگی حیات وحش محلی هستند.

 

اخبار,اخبار علمی,انرژی های پاک

 

اخبار,اخبار علمی,انرژی های پاک

 

قابل ذکر است که صد گونه در حال انقراض از لاک پشت های بیابانی در این منطقه زندگی می کنند. Ivanpah به عنوان بزرگ ترین تجهیزات انرژی حرارتی خورشیدی در دنیا و همچنین در تحقق هدف انرژی های تجدیدپذیر کالیفرنیا، نقش مهمی بر عهده دارد. مهم اینکه رسیدن به ۳۰۰۰ مگاوات ظرفیت تولید برق خورشیدی برای استفاده های عمومی و مالکیت های شخصی است.

اخبار علمی - باشگاه خبرنگاران جوان

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------