پهپادها این‌بار بر روی سیاره سرخ + تصاویر



با توجه به اهمیت موقعیت یابی دقیق مکان فرود سفینه‌های فضایی حاوی فضانوردان در آینده در سیاره سرخ کارشناسان از ساخت هواپیمای بدون سرنشین برای نقشه برداری دقیق از سطح سیاره خبر دادند.

سازمان فضایی ناسا به تازگی طرحی از هواپیماهای بدون سرنشین خود مخصوص فرود بر سطح سیاره مریخ را رونمایی کرده است.

 

اخبار,اخبار علمی,پهپاد

 

گفتنی است، قرار است این هواپیما در دهه 2020 میلادی در نقاط از پیش تعیین شده بر سطح مریخ فرود بیایند.بررسی‌ها نشان می دهند، بر اساس این طرح هواپیماها از بدنه سفینه مادر جدا خواهند شد و در طی یک پرواز 10دقیقه به سیاره مریخ می‌رسند و می‌تواند به نقشه برداری از سطح مریخ بپردازند.

 

اخبار,اخبار علمی,پهپاد

 

قرار است در مرحله اول این هواپیماها از فاصله 10 هزار فوتی اتمسفر زمین رها شده به نقشه برداری از کره زمین بپردازند. طول بال‌های هواپیما هنگام باز کردن بال های خود تنها در حدود 24 اینچ و وزن آن کمتر از یک پوند است.

 

اخبار,اخبار علمی,پهپاد

 

به دلیل کم بودن شتاب گرانش در مریخ به نسبت کره زمین به میزان 38 درصد وزن هواپیما کاهش چشمگیری خواهد یافت و پرواز آن آسان تر خواهد شد. قرار است نمونه آیرودینامیکی کامل ساخته شده از این سفینه‌ها بدون سرنشین از آسمان توسط یک بالن به سمت زمین پرواز کند.این پروژه به نام Prandtl-M می‌تواند سایت‌های پیشنهادی برای فرود سفینه‌ها سرنشین دار حاوی فضانوردان به سیاره مریخ را بررسی و رصد کند و تصاویر عکاسی و فیلم‌برداری با کیفیت بالا در اختیار دانشمندان قرار دهد.

 

قرار است در صورت موفقیت این طرح Prandtl-M در سالهای 2022 الی 2024 به سمت سیاره مریخ پرتاب شود. کارشناسان همچنین توانایی کنترل حرکت دراین هواپیما را برای فضا نوردان آینده راهی سیاره مریخ و در حال حاضر مرکز فرماندهی در کره زمین فراهم کرده‌اند. این هواپیما همچنین قابلیت مانور و کاهش یا افزایش ارتفاع را دارد و فناوری های بسیار پیشرفته ای درساخت آن مورد استفاده قرار گرفته است.


کارشناسان امیدوار هستند در دهه 2020 با کمک این هواپیماها و همینطور probe‌های کاوشگر کنجکاوی بتوانند نقشه جامعی از سطح سیاره مریخ، گودال‌ها، دهانه‌های آتش فشانی، لبه‌ها و شکاف‌ها بدست آورند.در مرحله بعد آزمایش قرار است هواپیمای بدون سرنشین در وضعیتی مانند وضعیت سطح سیاره مریخ به پرواز در آیند تا چگونگی اثر گذاری گازها و عناصر اتمسفر مریخ بر بدنه و وضعیت عملکرد دستگا‌ه های هواپیما مورد بررسی قرار گیرد.

اخبار علمی - باشگاه خبرنگاران

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------