ساخت دوربین‌های دقیق‌تر با الهام ازچشم زنبورعسل



  اخبارعلمی  ,خبرهای علمی , زنبورعسل

محققان استرالیایی با الهام از ساختار بینایی زنبور عسل راهکاری را یافتند که با استفاده از آن می‌توان دوربین‌های عکاسی دقیق‌تری را برای گوشی‌های هوشمند و روبات‌ها تولید کنند. 

به گزارش ایرنا از ساینس دیلی، تشخیص رنگ‌ها در محیط ‌های باز به دلیل تغییرات مستمر رنگ نور، بسیار دشوار است. اما محققان استرالیایی با مطالعه راهکار زنبورهای عسل برای حل این مشکل توانستند مکانیزم جدیدی را برای پردازش اطلاعات رنگی ابداع کنند.

 

از نقطه‌نظر یک دستگاه دیجیتالی مانند دوربین گوشی هوشمند یا یک روبات، رنگ اشیا دائما در حال تغییر است. در حال حاضر برای حل این مشکل فرض می‌شود که رنگ غالب در جهان خاکستری است. برای مثال تشخیص رنگ میوه‌های رسیده یا خاک غنی از مواد معدنی برای این تجهیزات بسیار دشوار است و عملکرد آن‌ها را در محیط‌های باز محدود می‌کند.

 

اما زنبورها چشم سومی در بالای سرشان دارند که مستقیما به آسمان نگاه می‌کند.

 

این چشم سوم دارای دو گیرنده رنگی است که به‌طور خاص برای دریافت نور محیط تنظیم شده‌اند. همچنین زنبورها از دو چشم مرکب بهره می‌برند که رنگ گل‌ها را در محیط تشخیص می‌دهند.

 

به اعتقاد محققان، این ساختار امکان تشخیص نورهای رنگی طبیعی را فراهم می‌کند که در حالت عادی با رنگ‌های محیط ادغام می‌شوند و بیننده را دچار اشتباه می‌کنند. محققان در حال حاضر در تلاشند تا این ساختار تشخیص رنگ را در سیستم‌های تصویربرداری پیاده‌سازی کنند.

 

گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Proceedings of the National Academy of Sciences منتشر شده است.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------