محقق ایرانی ماده نانویی ضد اشعه فضایی ساخت



  اخبارعلمی ,خبرهای  علمی, ماده نانویی ضد اشعه فضایی

دانشمند ایرانی در دانشگاه ملی استرالیا ماده نانویی جدیدی ساخته که می تواند فضانوردان را از اشعه های مادون قرمز و ما فوق بنفش حفظ کند. جالب آنکه این ماده بسیار نازک است.

به گزارش مهر به نقل از نیواطلس، گروهی از محققان دانشگاه ملی استرالیا به رهبری محسن رحمانی یک ماده نانویی جدید با ضخامت کم ساخته اند که می تواند مسافران فضایی را در برابر اشعه های خطرناک حفظ کند.

 

خارج از حوزه مغناطیسی زمین، اشعه های خورشید و منابع دوردست خطرهای زیادی برای انسان دارند. لباس های فضانوردی و فضاپیما و تجهیزات مختلف همه لایه ضخیمی دارند تا افراد و اشیا را از اشعه های مادون قرمز و مافوق بنفش حمایت کنند. اما این تجهیزات و لباس بسیار حجیم هستند و برای فعالیت کردن در فضا چندان مناسب نیست.

 

این درحالی است که ماده ساخت محققان دانشگاه ملی استرالیا بسیار نازک است. سطح این ماده از ذرات نانو پوشیده شده که می تواند طیف موج نورهای مادون قرمز و مافوق بنفش را منعکس کند. جالب آنکه لایه های متعدد این ماده می توانند به طور جداگانه اجازه عبور نور را بدهند. گرمادهی و سرمادهی سبب می شود خاصیت انعکاس دهی این ماده بیشتر یا کمتر شود.

 

رحمانی دراین باره می گوید:  مهمترین عامل درباره این تحقیق آن است که با تغییر دمای ذرات نانو می توان ضریب شکست آنها را تغییر داد. این روند به انحراف در ویژگی های بصری ذرات نانو خواهد شد. با محاسبه این انحراف ها  در ویژگی های بصری می توان رزونانس ذرات نانو را طراحی کرد و ساخت. به این ترتیب ذرات رفتاری متفاوت خواهند داشت و به راحتی می توان نحوه تقابل آنها با نور را کنترل و با تو جه به نوع تقاضا طراحی کرد.  

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------