طوطیهایی که سازمی سازندوموسیقی می نوازند



  اخبارعلمی ,خبرهای   علمی , طوطی

نتایج یک مطالعه نشان می دهد گونه ای از طوطی های استرالیا با چوب هایی که خود می سازند، طبل می زنند و موسیقی می نوازند. 

به گزارش ایرنا، تارنمای شبکه 'اس.بی.اس' استرالیا روز جمعه به نقل از مجله 'ساینس ادونس' اعلام کرد نتایج این مطالعه نشان می دهد طوطی های نر از گونه 'پالم کوکاتو' برای جذب ماده ها با چوب هایی که خود می سازند، طبل می زنند و موسیقی می نوازند.

 

یک گروه پژوهشی توانسته فیلم هایی از این پرندگان تهیه کند که در آنها مشخص شده است این طوطی ها در جنگل های بارانی شمال استرالیا چوب های طبل می سازند و بعد با آن با ریتمی مشخص، می نوازند. طبل زدن آهنگین نخستین بار در سال 1984 گزارش شد، اما این نخستین مطالعه روی جزییات این مساله است.

 

به گفته پروفسور 'روبرت هینسون' از دانشگاه ملی استرالیا در کانبرا، این پرندگان تنها گونه های جانوری شناخته شده غیر از انسان هستند که ابزار موسیقی می سازند و با آن می نوازند و از الگوی مشخص موسیقیایی در طول نواختن استفاده می کنند و آن را تکرار می کنند.

 

این دانشمند و همکارانش در طول یک دوره هفت ساله بیش از 60 رخداد در حیات وحش را ثبت ویدئویی کردند و طی آن طوطی های کوکاتو در یک پارک ملی به نواختن موسیقی می پرداختند.

 

'کریستین زدنک' یکی از اعضای گروه از دانشگاه کویینزلند گفت که این پژوهش کار بسیار دشواری بود و برای ثبت هر ویدئو، به طور متوسط 100ساعت جستجو و کار انجام شده است.

 

طبل زدن یکی از اجزاء نمایش پیچیده ای است که هر طوطی کوکاتو نر برای ماده های تماشاگر برگزار می کند. گاهی نرها با یک غلاف بزرگ گیاهی، طبل می زنند. بعضی وقت ها هم یک شاخه کوچک را می برند، آن را تر و تمیز می کنند و به اندازه حدود 20 سانتیمتری می تراشند. بعد آن را به آشیانه خود که سوراخی در درخت است، می برند.

 

این طوطی ها برای نواختن، چوب را با پای چپشان می گیرند و در حالی که صداهای پیچیده ای از خود در می آورند، آن را به درخت می کوبند، بال هایشان را به هم می زنند و پرهای تاجشان را صاف می کنند.

 

هر کدام از 18 پرنده ای که مورد مطالعه قرار گرفتند، سبک نواختن خاص خود را داشتند. بعضی ها ضربه های آرام و یکنواخت می زدند و بعضی دیگر سریع تر می زدند و ریتم را تغییر می دادند.

 

پروفسور 'روبرت هینسون' گفت که پرندگان ماده از نزدیک این رقص و موسیقی را تماشا می کردند تا بتوانند مهارت های نرها را ارزیابی کنند؛ اما برخلاف انسان ها، در ظاهر هیچ پاسخ قابل مشاهده ای به این نمایش نشان نمی دهند.

 

بسیاری از حیوانات مثل پرندگان و قورباغه ها به روش های بسیار متنوع آواز می خوانند یا از خود صداهایی در می آورند، اما برای این صداسازی از ابزاری استفاده نمی کنند. حیواناتی هم که از ابزار استفاده می کنند، از آن برای به دست آوردن غذا استفاده می کنند. به عنوان مثال شامپانزه ها برای شکار از نوعی نیزه استفاده می کنند یا از چوب های نازک برای گرفتن موریانه ها بهره می برند.

به گفته این دانشمند ایترالیایی، طوطی های 'پالم کوکاتو' از این نظر خاص و منحصر به فرد هستند که برای تقویت صدا ابزار می سازند و بعد از آن برای تولید صدای آهنگین ضربی استفاده می کنند.

 

به اعتقاد این پژوهشگر، از آنجایی که این طوطی های نر، لانه خود را با استفاده از چوب های کوچک در سوراخ های درختان می سازند، شاید نخستین بار از کوبیدن این چوب ها به ورودی سوراخ درخت این روش صداسازی را کشف کرده باشند.

 

کوکاتوهای ماده واکنش فیزیکی مثل رقصیدن به موسیقی نرهای نوازنده نشان نمی دهند، اما مطالعه روی برخی حیوانات اسیر از جمله شیرهای دریایی و میمون های 'کاپوچین' نشان می دهد بعضی از گونه های جانوری قابلیت واکنش به ریتم های موسیقی را دارند.

 

این دانشمند استرالیایی امیدوار است گروه آنها به یافته های بیشتری درباره عادت طبل زدن کوکاتوها دست یابد. به عنوان مثال آنها قصد دارند صداهای ضبط شده از این پرندگان را برای آنها پخش کنند تا واکنش آنها به ضربات آهنگین و غیر آهنگین را با هم مقایسه کنند.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------