تعیین الگوی رشد برگ های جدید در گیاهان



  اخبارعلمی ,خبرهای  علمی, رشد برگ

محققان مرکز زیست‌شناسی مولکولی گیاهان واقع در دانشگاه توبینگن آلمان توانستند چگونگی تعیین الگوی رشد برگ های جدید در گیاهان را بیابند. 

به گزارش ایرنا از اسوشیتدپرس، بر اساس این تحقیقات، گیاهان برای تولید سلول‌های جدید از سیگنال‌هایی موسوم به small RNA استفاده می‌کنند. در تحقیقات پیشین نقش این سیگنال‌ها در مکانیزم‌های دفاعی و مقابله با آفات و بیماری‌ها مشخص شده بود، اما اکنون محققان دریافتند این سیگنال‌ها در ساماندهی تکثیر و رشد سلول‌های جدید گیاهان نیز نقش بسیا مهمی را ایفا می‌کنند.

 

سیگنال‌های small RNA به سیگنال‌های شیمیایی مورد استفاده در بدن حیوانات که الگوهای مختلفی را برای رشد سلولی تحریک می‌کنند، شباهت زیادی دارند. ساختار small RNA در واقع یک زنجیره مولکولی کوتاه است که با برخی بخش‌های تنظیم کننده اطلاعات ژنتیکی ذخیره شده در DNA یا RNA همخوانی کامل دارد و قادر است خود را روی این اطلاعات تنظیم کننده بچسبانند و مانع از بازخوانی این اطلاعات شود. بدین ترتیب توصیف ژن‌ها تغییر یافته و نحوه تشکیل و رفتار سلول‌ها نیز تغییر می‌کند.

 

پیش از این محققان ارتباطات سلولی حیوانات را که منجر به شکل‌گیری و رشد بافت‌های جدید می‌شود، شناسایی کرده بودند اما نحوه تکامل گیاهان با سایر موجودات زنده متفاوت است و چگونگی تعیین الگوی رشد برگ‌ها در گیاهان به عنوان یکی از اسرار پنهان طبیعت باقی مانده بود.

 

گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Developmental Cell منتشر شده است.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------