ساخت بزرگ‌ترین باتری جریانی دنیا در آلمان



  اخبارعلمی ,خبرهای علمی,ساخت بزرگ‌ترین باتری جریانی دنیا

یک شرکت آلمانی به دنبال ساخت بزرگ‌ترین باتری "جریانی" دنیا با قابلیت تامین برق روزانه 75 هزار منزل است. 

به گزارش ایسنا به نقل از گیزمگ، باتری جریانی (redox flow battery) نوعی سلول الکتروشیمیایی است که انرژی برق را در الکترولیت‌های مایع ذخیره می‌کند. در داخل سلول الکتروشیمیایی، دو نوع مایع(یکی به عنوان کاتولیت مثبت و یکی به عنوان آنولیت منفی) وجود دارند که توسط یک غشا جدا شده‌اند و این غشا به یون‌ها امکان جریان یافتن می‌دهند.

 

زمانیکه باتری توسط یک منبع شارژ می‌شود، الکترون‌ها به آنولیت اضافه می‌شوند و از کاتولیت خارج می‌شوند و این فرآیند هنگام تخلیه شدن شارژ معکوس می‌شود. مولکول‌های شارژ شده از سلول به محفظه‌های ذخیره‌سازی باتری پمپاژ می‌شوند، جایی که انرژی می‌تواند به مدت چند ماه ذخیره شود.

 

شرکت ‌آلمانی Ewe Gasspeicher GmbH به دنبال ساخت این باتری ریودکس در غارهای نمکی زیر زمین است. باتری جدید موسوم به brine4power مبتنی بر سامانه‌ای است که در دانشگاه فردریش شیلر در  شهر "ینا" آلمان ساخته شده است. این سیستم از الکترولیت‌های آب شور به همراه پلیمرهای قابل بازیافت به عنوان مولکول‌های فعال خود استفاده می‌کند.

 

تیم علمی مدعی است این مواد در مقایسه با مخلوط اسیدی فلز سنگین/سولفور که الکترولیت‌های دیگر اغلب از آن ساخته می‌شود، تا حد زیادی دوستدار محیط زیست هستند.

 

سیستمbrine4power  در صورت ساخت، در نیروگاه ذخیره‌سازی گاز "Jemgum" نصب خواهد شد. این در حالی است که این نیروگاه در حال حاضر از دو غار نمکی زیرزمینی عظیم برای ذخیره‌سازی گاز طبیعی استفاده می‌کند. هر یک از این غارها دارای ظرفیت ذخیره‌سازی 100 هزار متر مکعب آب نمکی هستند و قادر به تامین 700 مگاوات ساعت برای باتری جریانی خواهد بود.

 

در صورتی که همه چیز خوب پیش برود، این فناوری قادر خواهد بود بازار ذخیره‌سازی انرژی را دچار تغییر بنیادین کند زیرا میزان برقی که باتری جریانی آلمانی‌ها تولید می‌کند برای تامین برق شهر بزرگی مانند برلین به مدت یک ساعت کافی است.

 

شرکت آلمانی به دنبال به‌روز رسانی سامانه دانشگاه فریدریش شیلر تا پایان سال 2017 است و باتری جریانی مورد بحث هم حدود شش سال دیگر عملیاتی خواهد شد.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------