ابداع پارچه‌ای با قابلیت حفظ جریان الکتریسیته



  اخبارعلمی ,خبرهای علمی, پارچه‌

یک محقق ایرانی در استرالیا پارچه ای ابداع کرده است که می تواند الکتریسیته را همانند باتری ها در خود نگه دارد، دستاوردی که نویدبخش ساخت شارژرهای پوشیدنی تلفن های همراه است.

به گزارش ایرنا از روزنامه استرالیایی 'ایج'،شایان سیدین محقق و استاد دانشگاه دیکین در استرالیا می گوید: این پارچه که مکسین MXene نام دارد، انقلابی در صنعت پوشاک ایجاد می کند.

 

وی که هدایت تیم پژوهشی دانشگاه دیکین را برای ابداع این پارچه بر عهده داشت، افزود: MXene پارچه ای قابل انعطاف، فوق العاده محکم و فوق العاده رساناست.

 

در پارچه جدید از نانوماده ای مصنوعی به نام MXene استفاده شده که رسانای الکتریسته است و از لایه ای به ضخامت یک اتم از اتم های کربن و تیتانیوم درست شده است.

 

MXene ماده ای بین سرامیک و فلز است و الکتریسته را تقریبا به خوبی فلز هدایت می کند.

با این حال MXene نمی تواند شارژ را به اندازه یک باتری نگه دارد اما می تواند آن را خیلی سریع آزاد کند.

 

دکتر سیدین با اشاره به کم بودن ولتاژ الکتریسته در این پارچه گفت: از این رو، جای نگرانی در مورد آتش گرفتن این پارچه وجود ندارد.

 

به گفته این استاد شیمی مواد، تصور کنید پیراهنی به تن دارید که قادر به ذخیره انرژی است. در این صورت می توانید در تمام اوقات با خود انرژی داشته باشید.

 

وی در عین حال توضیح داد که این پارچه تنها برای جریان های کوتاه انرژی مناسب بوده و در ضمن تولید آن پرهزینه و بسیار وقت گیر است.

 

وی ابراز امیدواری کرد که شرکت ها علاقه کافی برای تولید انبوه این پارچه داشته باشند.

 

سیدین روزی را تصور می کند که قسمت های کوچکی از لباس - احتمالا آستر یک جیب- از این ماده ساخته شود. به این ترتیب تنها با کشیدن تلفن همراه خود روی این جیب شارژ تلفن به فوریت و با سرعت بالا آغاز می شود.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------