تشخیص چپ دست یا راست دست بودن کودکان قبل از تولد



اخبار علمی,خبرهای علمی , چپ دست یا راست دست

محققان ایتالیایی می گویند با ابداع یک روش جدید می توانند راست دست بودن یا چپ دست بودن کودکان را زمانی که هنوز در رحم مادر هستند، پیش بینی کنند.

 به گزارش ایرنا از پایگاه اینترنتی ساینس الرت، این یافته تاکیدی است بر مجموعه ای از تحقیقات روزافزون که نشان می دهند تمایل انسان برای استفاده از یک دست نسبت به دست دیگر ذاتی است و در عین حال این تمایل را می توان با روش غربالگری تشخیص داد.

 

اکنون گروهی از محققان ایتالیایی در مطالعه ای که نتایج آن در مجله Scientific Reports منتشر شده است، روشی برای غربالگری جنین ابداع کرده اند که می تواند راست دست بودن یا چپ دست بودن کودک را با دقت تعیین کند.

 

در این روش با استفاده از اولتراسونوگرافی چهار بعدی حرکات دست جنین مشخص و نقشه برداری می شود.

 

محققان در این مطالعه محور توجه خود را به ویژه بر حرکاتی متمرکز کردند که به دقت بالاتری نیاز دارند مانند زمانی که جنین دست های خود را به سمت چشم هایش هدایت می کرد و سپس این حرکات را با حرکاتی که به دقت کمتری نیاز دارند مانند حرکت دادن دست در برابر دیواره رحم مقایسه کردند.

 

محققان ضمن این مطالعه متوجه شدند که جنین ها در حدود 18 هفتگی تسلط نسبتا خوبی بر دستان خود داشتند و به واقع، با دستی که بیشتر تمایل به استفاده از ان داشتند حرکات را سریع تر و دقیق تر انجام می دادند.

 

محققان بر اساس نتایج این اولتراسونوگرافی موفق شدند راست دست بودن یا چپ دست بودن نوزادان را پیش بینی کنند و آنها را تا 9 سالگی مورد پیگیری قرار دادند تا مشاهده کنند که آیا پیش بینی آنها درست و یا اشتباه بوده است.

 

این مطالعه نشان داد که اولتراسوند با دقت 89 تا 100 درصد می تواند راست دست بودن یا چپ دست بودن کودکان را در رحم مادر پیش بینی کند.

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------