چگونه بوها به خاطرات ماندگارتبدیل می شوند



  اخبارعلمی ,خبرهای  علمی ,مغز

محققان بخش‌هایی از مغز را که بوها را به خاطرات ماندگار تبدیل می‌کنند، شناسایی کردند.

به گزارش ایرنا از ساینس دیلی، بر اساس این تحقیقات بخشی از مغز موسوم به piriform cortex که جزئی از پیاز بویایی محسوب می شود، در فرآیند ذخیره‌سازی خاطرات مرتبط با بوها دخالت‌ دارد و برای انجام این کار با سایر بخش‌های مغز همکاری می‌کند.

 

قابلیت تقویت و ضعیف شدن سیناپس‌ها که با عنوان قابلیت انعطاف‌پذپری سیناپس شناخته می‌شود، با کنترل ارتباط بین نورون‌ها امکان ذخیره خاطرات را در حافظه فراهم می‌کند.

محققان ساختار و عملکرد piriform cortex را در مغز موش ها مورد بررسی قراردادند تا دریابند که آیا مغز این جانوران نیز قابلیت تقویت و تضعیف سیناپس‌ها را دارد یا خیر.

 

برای این منظور محققان از پالس‌های الکتریکی مغز برای تحریک پیاز بویایی برای به خاطر سپردن یک خاطره استفاده کردند. برای انجام این کار از روش‌های مختلف با پالس‌های متفاوتی استفاده شد که به عنوان شیوه‌های ذخیره بلندمدت اطلاعات در سایر بخش‌های مغز شناخته شده‌اند. در نتیجه تحقیقات معلوم شد این روش‌ها برای ذخیره بلندمدت اطلاعات در قالب انعطاف‌پذیری سیناپسی در piriform cortex کارآیی ندارند.

 

در ادامه تحقیقات محققان بخش‌های دیگری از مغز را تحریک کردند و در نهایت متوجه شدند تحریک بخش orbitofrontal cortex که مسئول تشخیص تجربیات حسی است، منجر به تغییر مطلوب در انعطاف‌پذیری سیناپسی می‌شود. این تحقیقات نشان می‌دهد piriform cortex قابلیت فعالیت به عنوان آرشیوی برای خاطرات بلندمدت را دارد اما برای انجام این کار نیازمند دریافت دستورالعمل‌های مقتضی از بخش orbitofrontal cortex مغز است.

 

گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Cerebral Cortex منتشر شده است.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------