باتری حرارتی که انرژی گرمایی را جذب می‌کند



  اخبار علمی  ,خبرهای  علمی ,باتری حرارتی

دانشمندان دانشگاه ماساچوست(MIT) ماده جدید غیر معمولی تولید کرده‌اند که در ذخیره و انتشار انرژی گرما بسیار موثر است و می‌توان از آن به عنوان باتری استفاده کرد.

به گزارش ایسنا و به نقل از اینهبیتت، این باتری AzoPMA نام دارد و پلیمر جدید پلاستیک مانندی است که می‌تواند 100 برابر انرژی حرارتی را در خود جذب کند. این باتری گرمایی با پیشرفت بیشتر گرما را ذخیره و سپس آزاد خواهد کرد و تحولی در انرژی خورشیدی و باتری‌های سنتی قدرتمند، گوشی‌های هوشمند و صنایع الکتریکی ایجاد خواهد کرد.

 

این تحقیق توسط دکتر "دانداپانی ونکاتارامان"(Dhandapani Venkataraman) شیمیدان دانشگاه ماساچوست انجام شده و در نشریه Nature منتشر شده است.

 

این ماده بر اساس ترکیب ازوبنزن(متاکریلات) AzoPMA نامگذاری شده و قادر به نگهداری انرژی حرارتی بسیار زیاد بر اساس دو نمونه تغییر شکل خود در برابر گرما است.

 

هنگامی که مواد گرم شوند مولکول‌ها از فرم انرژی بالایی برخوردار می‌شوند که در ذخیره انرژی حرارتی موثر است و هنگامی که خنک شوند به شکل کم‌انرژی خود باز می‌گردند  و سپس انرژی گرمایی را در صورت نیاز آزاد می‌کنند.

 

به نظر می‌رسد پتانسیل قدرت باتری‌های حرارتی بی‌پایان است.

 

دکتر جفری گروسمن پروفسور دانشگاه MIT که تحقیقات مشابهی بر روی باتری حرارتی انجام داده اظهار کرد: امروزه باتری‌های حرارتی جایگاه یک قرن پیش باتری‌های الکتریکی را دارند. ویژگی باتری‌های حرارتی در موقعیت‌های آینده خارج از شبکه سودمند خواهد بود.

 

وی در ادامه افزود: در آینده می‌توان زمانی که بیرون از منزل هستید از این ماده برای انرژی اجاق گاز و یا ماده غیر سوزاننده در کوره‌های خورشیدی استفاده کرد تا خطر بروز صدمات ناشی از بخار در اجاق‌های معمولی در مناطق روستایی کاهش یابد و یا برای ذوب یخ بدون نیاز به الکتریسیته استفاده شوند.

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------