بازسازی رنگدانه‌های پوست انسان با استفاده از چاپگر زیستی سه‌بعدی



  اخبارعلمی ,خبرهای علمی,رنگدانه‌های پوست

محققان انستیتوی A*STAR واقع در سنگاپور یک روش مناسب برای کنترل رنگدانه‌ها در پوست مصنوعی با استفاده از فناوری چاپ سه‌بعدی ابداع کردند. 

به گزارش ایرنا از پایگاه خبری ساینس، با وجود این که پوست‌های مصنوعی امروزی در بازسازی پوست، پیوند، سم‌شناسی و آزمایشات شیمیایی کاربرد دارند، این پوست‌های مصنوعی فاقد ویژگی‌های پیچیده‌ای مانند رنگدانه‌ها، غدد عرق‌ریز یا فولیکول‌های مو هستند.

 

محققان برای ساخت رنگدانه‌های پوست از سه نوع سلول پوستی کراتینوسیتملانوسیت و فیبروبلاست و تکنیک چاپ سه‌بعدی زیستی drop on demand استفاده کردند. این تکنیک دو مرحله‌ای شامل ایجاد ساختارهای سلسله مراتبی متخلخل از جنس کلاژن و سپس قرار دادن سلول‌های پوستی در موقعیت‌های از پیش تعیین شده در ساختار اولیه است. این شیوه امکان کنترل دقیق توزیع سلول‌های چاپ شده را فراهم می‌کند. همچنین امکان تعیین اندازه حفره‌های موجود در ساختار کلاژنی را نیز در اختیار می‌گذارد.

 

چاپ سه‌بعدی زیستی یک ابزار فوق‌العاده برای تجمیع مواد زیستی و سلول‌های زنده به منظور ساخت پوست مصنوعی در حجم بالا و قابلیت بازتولید است. با وجود این معمولا پخش رنگدانه‌های پوست به‌طور همسان انجام نمی‌شود و این چالش بزرگی است. اما محققان در این پروژه توانستند رنگدانه‌ها را به صورت یکنواخت در سطح پوست مصنوعی توزیع کنند.

 

این شیوه چاپ سه‌بعدی علاوه بر تولید رنگدانه‌های پوست، برای ساخت پوست مصنوعی به منظور انجام آزمایشات سم‌شناسی و تحقیقات اساسی در زمینه زیست‌شناسی پوست کاربرد دارد.

 

گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Biofabrication منتشر شده است. 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------