ابداع ابزاری شبیه به لایه خونی شبکیه



  اخبارعلمی ,خبرهای  علمی ,شبکیه

پژوهشگران اسپانیایی، برای یافتن درمان بیماری‌های مربوط به شبکیه، ابزاری شبیه به لایه خونی آن، ابداع کرده‌اند.

به گزارش ایسنا و به نقل از مدگجت، گروهی از پژوهشگران در بارسلونا، یک تراشه میکروفلوئیدیک ابداع کرده‌اند که شبیه به لایه خونی شبکیه چشم انسان است.

 

این ابزار، شامل چندین بخش موازی است که برای تقلید از ساختار لایه‌ای شبکیه چشم، انواع گوناگونی از سلول را در بر می‌گیرد.

 

این پژوهشگران امیدوارند از این ابزار برای آزمایش تاثیر داروها بر شبکیه و بررسی بهتر بیماری "رتینوپاتی دیابتی" (diabetic retinopathy) استفاده کنند.

 

درحال حاضر، بررسی لایه خونی شبکیه، با استفاده از تکنیک‌های کشت سلول مرسوم، دقیقا شبیه به این محیط منحصربه‌فرد نیستند.

 

"رُزا ویلا" (Rosa Villa)، یکی از پژوهشگران این تحقیق گفت: در این ارگانیسم زنده، سلول‌های درون‌رگی که دیواره‌های داخلی رگ‌های خونی را می‌پوشانند، در معرض تحریک خودبه‌خودی جریان خون هستند. در کاشت‌های سلولی که در آنها این شرایط ایجاد نمی‌شود، می‌توانیم بگوییم سلول‌ها "خواب‌آلود" هستند و مانند شرایط واقعی واکنش نشان نمی‌دهند.

 

این گروه پژوهشی، یک را‌ه‌ حل ساده ابداع کرد؛ یک تراشه میکروفلوئیدیک که سلول‌های حاضر در لایه خونی شبکیه را با ترتیب منحصربه‌فردی که ارتباط سلولی و محرک‌های مکانیکی را می‌پذیرد، شامل می‌شود.

 

این تراشه در مقایسه با فلاسک‌های آزمایشگاهی مرسوم کشف بافت، ارائه دقیق‌تری از شرایط فیزیولوژیکی در لایه خونی شبکیه است.

 

این ابزار، شامل محفظه‌های موازی است که به ساختار لایه‌ای شبکیه شباهت دارد.

 

هر محفظه، نوع متفاوتی از سلول‌ها از جمله سلول‌های درون‌رگی، سلول‌های عصبی و سلول‌های پوششی رنگ ‌دانه ای شبکیه را در بر دارد.

 

این ابزار، مانند یک ارگان کلی، اجازه ارتباط سلولی را می‌دهد که در آن سلول‌های موجود در محفظه‌های گوناگون می‌توانند از راه کانال‌های بسیار کوچکی که آنها را به هم متصل می‌کند، به یکدیگر سیگنال‌های شیمیایی بفرستند.

 

مناسب‌ترین ویژگی این فناوری این است که آنچه به صورت "درون‌جانداری" در شبکیه اتفاق می‌افتد، تقلید می‌کند؛ بنابراین می‌تواند ابزاری ضروری برای پیشرفت در آزمایش "درون‌کشتگاهی" باشد.

 

"رافائل سیمو" (Rafael Simó)، پژوهشگر دیگر این تحقیق گفت: در این ابزار، سلول‌ها پیوسته در تماس با ماده رشد و هم‌چنین تعامل نزدیک خود را با واسطه‌های شیمیایی حفظ می کنند.

 

این گروه برنامه‌ریزی می‌کند تا از این ابزار پیچیده برای بررسی تاثیرات مولکول‌های مختلف بر لایه خونی شبکیه استفاده کند تا در مورد بیماری‌های شبکیه مانند رتینوپاتی دیابتی و راه‌های درمان آنها بیشتر بداند

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------